Sjefer tror du blir mye mer effektiv med AI enn hva du egentlig blir

Tallene fra AI-kodeassistenter kan være villedende, mener Gartner-analytiker, som mener sjefene misforstår utvikling.

Hvor effektive kan egentlig utviklere bli ved å bruke AI-kodeassistenter? Gartner tror mange ledere lar seg blende av det de mener er urealistiske tall fra produsentene av AI-assistentene. 📸: NTB / Shutterstock
Hvor effektive kan egentlig utviklere bli ved å bruke AI-kodeassistenter? Gartner tror mange ledere lar seg blende av det de mener er urealistiske tall fra produsentene av AI-assistentene. 📸: NTB / Shutterstock Vis mer

Analyseselskapet Gartner estimerer at 75 prosent av utviklere i store bedrifter innen 2028 vil bruke AI-baserte kodeassistenter, skriver The Register.

Tidlig i 2023 lå tallet på 10 prosent.

Ifølge en global undersøkelse Gartner gjorde i tredje kvartal 2023, har 63 prosent av bedrifter enten tatt i bruk AI-kodeassistenter, eller begynt testing eller utrulling av slike løsninger.

Men sjefene tror AI kommer til å gjøre utviklere mye mer effektive enn det utviklerne tror selv.

Urealistiske forventninger

Gartner-analytiker Philip Walsh sier til The Register at ledere ofte kan ha urealistiske forventninger til produktivitetsøkningen man vil få ved å ta i bruk AI-kodeassistenter.

De som lager kodeassistenter, som GitHub Copilot, hevder ofte at AI-assistenter kan øke produktiviteten til utviklerne med så mye som 50 prosent. IT-ledere tror ifølge Walsh at AI-kodegenerering dermed kan bli en "game changer" for programvareutvikling i sin bedrift.

En stor produktivitetsøkning er imidlertid ikke i tråd med hva utvikler-team opplever i praksis.

Det viser seg nemlig at produktivitetsøkningen leverandørene av AI-assistenter viser til gjelder for ganske avgrensede oppgaver. Walsh nevner for eksempel én undersøkelse der et team skulle skrive en web-server i JavaScript, mens et annet team skulle gjøre det ved hjelp av AI-kodeverktøy.

Å teste slike oppgaver er imidlertid ikke representativt for hvor godt et verktøy er i praksis, siden det kan være temmelig mye treningsdata på nettet for disse oppgavene. Det er nemlig en type oppgaver som veldig mange har gjort før, med massevis av kodeeksempler å ta av.

10 prosent bedring, ikke 50

– Samtidig så utgjør ikke koding i seg selv mesteparten av oppgavene i hele programvareutviklings-syklusen, sier Walsh.

Han viser til at programvareutvikling innebærer en masse ulike oppgaver, som planlegging, design, undersøkelser, skrive kode, testing, utrulling, konfigurasjon, overvåking og mye mer.

– Selv om du blir 50 prosent raskere på å utføre én oppgave, så vil det bare være 50 prosent av 20 prosent. Det betyr bare 10 prosent forbedring for hele syklusen, sa Walsh.

Det kommer ikke til å fungere at ledere sier at "nå skal vi øke produktiviteten med X prosent". Walsh oppfordrer utviklerteam til å heller prøve å styre forventningene til lederne.

– De kommer ikke til å høre det fra leverandørene.