Vipps kuttet skykostnader med millioner: «Vi måtte ta grep»

Det fungerer ikke å jobbe som en startup når man har flere hundre utviklere, innså Vipps MobilePay. Slik kuttet de skykostnadene med 30 prosent.

Kaja Hannestad, Senior Platform Engineer i Development Platform-avdelingen, og Principal Architect Sven Malvik i Vipps MobilePay sine lokaler i Oslo. 📸: Kurt Lekanger
Kaja Hannestad, Senior Platform Engineer i Development Platform-avdelingen, og Principal Architect Sven Malvik i Vipps MobilePay sine lokaler i Oslo. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

– Fra mars 2024 til oktober 2024 reduserte vi månedlige kostnader i Azure med 30 prosent, sier Kaja Hannestad, Senior Platform Engineer i Development Platform-avdelingen til Vipps MobilePay.

Hun og Sven Malvik, som er Principal Architect, forteller at skykostnadene til Vipps holdt på å løpe løpsk. De hadde mistet oversikten over hvilke skyressurser de hadde, og hva de ble brukt til.

Til slutt kom selskapet til et punkt der de var nødt til å gjøre noe.

– Vi hadde en vekst på circa 2,5 prosent i måneden i kostnader! sier Malvik.

Gjennom et FinOps-prosjekt sammen med Microsoft klarte Vipps å kutte kostnadene med "et tosifret antall millioner" – samtidig som selskapet gikk ut i nye markeder.

«Vi hadde en vekst på circa 2,5 prosent i måneden i kostnader!»

Startup-mentalitet

Hannestad forteller til kode24 at prosjekt "Azure Cost Optimization" startet for ett år siden da Vipps skulle fornye kontrakten med Microsoft.

Da måtte de se på historikk for de siste tre årene for å prøve å estimere Azure-kostnadene sine for de neste tre årene. Gjennomgangen fikk dem til å innse at kostnadsveksten var for stor, og at de måtte ta grep for å få flatet ut kurven.

Vipps fikk inn 12-13 Azure-eksperter fra Microsoft som hjalp dem med å kartlegge Azure-miljøet sitt og identifisere mulige områder der de kunne kutte kostnader. Microsoft-ekspertene var med de første 2-3 månedene og hjalp Vipps blant annet med å få satt opp et dashbord, før de tok prosjektet videre selv.

– I fjor onboardet vi også mange brukere og to nye land. Vi måtte se på hvordan vi brukte skyen og fikk kontroll på kostnadene, sier Hannestad.

Vipps MobilePay holder til to steder i Oslo: I Barcode, og her på andre siden av gaten i lokaler rett overfor operaen. 📸: Kurt Lekanger
Vipps MobilePay holder til to steder i Oslo: I Barcode, og her på andre siden av gaten i lokaler rett overfor operaen. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Malvik påpeker at Vipps opprinnelig var en startup, og i en startup har gjerne utviklerne stor grad av fleksibilitet og autonomi for å ikke miste fart.

Ulempen med en slik "startupmentalitet" er at det kanskje går litt fort i svingene noen ganger, og at utviklere tar i bruk skyressurser de egentlig ikke trenger. Det kan være fordi de kanskje bare ville teste noe, eller har bruk for noe i en begrenset periode.

Spesielt ved onboarding av nye utviklere som kanskje ikke har Azure-kompetanse, risikerer man at kostnadene kan løpe løpsk for eksempel fordi Azure-ressurser ikke er riktig konfigurert.

– Og så skjer det med 300-400 utviklere i hele organisasjonen. Da blir det ganske mange ressurser som koster penger etter hvert, sier Malvik.

«Og så handler det mye om kommunikasjon. At du sørger for at alle er bevisste på hva de har.»

Kartlegging av kostnader

Det var viktig for plattformteamet å ikke ta i fra utviklere ressurser de faktisk har bruk for.

De ønsket ikke å være "politi" og hviteliste noen få tjenester alle skal ha tilgang til, men heller svarteliste de tjenestene som er veldig dyre. Og sørge for å gjøre de tjenestene utviklerne trenger enkelt tilgjengelig og mest mulig ferdig konfigurert.

– Vi som plattformteam kan ikke si at "denne ressursen trenger dere ikke", sier Hannestad.

En viktig del av kostnadsprosjektet hos Vipps var å bygge en kultur der kostnader er en del av beslutningsprosessen, også ved valg av teknologi.

– Og så handler det mye om kommunikasjon. At du sørger for at alle er bevisste på hva de har, sier Malvik.

Han forteller at de lagde en liste med spørsmål før de møtte hvert av utviklingsteamene og snakket med dem. Så gikk de gjennom alle de ulike Azure-ressursene som var i bruk og spurte om hvorfor og hvordan de brukte ressursen.

Poenget var ikke å dømme noen, men skaffe oversikt og øke bevisstheten rundt hvilke kostnader tjenestene man tar i bruk har.

Fra den sosiale sonen hos Vipps MobilePay. 📸: Kurt Lekanger
Fra den sosiale sonen hos Vipps MobilePay. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

Gamification

Kaja Hannestad forteller at de klarte å få det til å "gå sport i" å kutte kostnader gjennom en slags "gamification".

– Teamene rapporterte inn til oss hvilke besparelser de hadde gjort. Vi la det i en oversikt, og de fikk ukentlige oppdateringer på Slack hvor de kunne se besparelsene vokse. Det var motiverende for dem! sier Hannestad.

Hun sier de i løpet av 3-4 oppnådde veldig gode resultater.

– Hvordan sikrer dere at dere ikke havner i samme situasjon igjen?

– Forhåpentligvis gjør kulturbyggingen at dette blir mer kontinuerlig, og noe alle har i bakhodet når de bygger nye løsninger, sier Hannestad.

Malvik legger til at det er viktig å også kontinuerlig følge med på kostnader, og at du har noen i bedriften som faktisk har det som sin oppgave.

Gjør det enklere for utviklerne

– Hva var de største pengeslukene?

– For eksempel databaser er en stor kostnad. Og reservasjoner i Azure, sier Hannestad.

Med det menes at man binder seg i for eksempel ett eller tre år for bruk av en Azure-tjeneste. Det kan i utgangspunktet bety kostnadsbesparelser – men selvfølgelig bare hvis det er en tjeneste man faktisk kommer til å bruke.

Gjennom kostnadsprogrammet har Vipps gjort de tjenestene utviklerne trenger tilgjengelige via en selvbetjeningsløsning, i stedet for at alle skal måtte sette opp alt selv i Azure.

– De fleste utviklere vil ikke ha det ansvaret eller bryr seg om det. De bryr seg ikke om backupsettings i databasen, de vil bare ha det som er "company standard". Så hvis vi kan gjøre det enklere for dem å få den databasen enkelt, er det bra.

– Det å ha en selvbetjeningsvei der disse valgene er tatt for dem, er lurt, avslutter Hannestad.