Visste du at 28 prosent av alle nye apper som går ut på iOS sin App Store på verdensbasis i dag er Flutter-apper?
Det vil si at hver fjerde app på App Store er bygd med Flutter.
Det er vel ikke så rart, når Flutter-rammeverket har 1 million aktive månedlige utviklere som bruker det, men som Flutter-utvikler må jeg innrømme at det er veldig gøy å høre at rammeverket er så mye brukt for tiden.
Flutter i 2025
Flutter i starten av 2025 er i stabil versjon 3.27, og med sine “batteries included” Cupertino- og Material Design-biblioteker har man til sammen 528 deklarative widgets som man kan bruke ut av boksen.
I tillegg har Flutter-teamet gjort det veldig tydelig at Cupertino/Material-bibliotekene skal oppføre seg stadig mer native, i henhold til visjonen deres om “feature completeness and polish”.
Nå skal også alle mobilapplikasjoner fremover bruke Flutter sin innebygde grafiske motor Impeller, i stedet for Skia, som betyr bedre performance og mindre minnebruk.
Flutter-rammeverket er faktisk 10 år gammelt, hvor rammeverket først var i sin eksperimentelle fase fram til 2018, som endte opp med kryssplattform-støtte for iOS/Android. Videre har rammeverket vært i en vekstfase, med først støtte for web i 2021 og deretter full desktop-støtte i 2022.
I 2025 befinner vi oss i rammeverkets produksjonsfase, hvor fokuset fra Flutter-teamet er polish og stabilitet for de tusenvis av produksjonsappene som har blitt gitt ut med Flutter.
Det er derfor et godt tidspunkt å prøve Flutter neste gang man kunne tenkt seg å bygge en kryssplattform applikasjon!
Dart i 2025
Dart-språket på sin side har vokst parallellt med Flutter.
- I 2023 ble Dart 3.0 gitt ut, med sound null safety, og mange nye features, som gjorde språket tryggere og mer ergonomisk å skrive.
- Flutter og Dart har i tillegg satset stort på tooling, for eksempel pub.dev for innhenting av eksterne pakker, en haug med standard linting-regler, og just in time (JIT) compilation for hot reloading og ahead of time (AOT) compilation – som gjør magi for å få ned størrelsen på executables når man skal gi ut appen sin.
Det er mye mer her man kunne ha nevnt, men det er utrolig spennende hvor mye Flutter- og Dart-teamet har fokusert på å gi utviklerne det de trenger for å ha en god utviklingsopplevelse.
Misfornøyd eks-ansatt lager sin egen Flutter
Et godt valg
Vi har i tillegg mye å glede oss til fra Flutter sitt roadmap.
- Blant annet annonserte Flutter-teamet “Live Widget Previewer”, som er samme konsept som SwiftUI/Compose previews.
- I tillegg kommer “Decorators”, en mulighet til å kunne “chaine” modifiers på Widgets, og “Enum shorthands”, som er en quality of life change så man slipper å skrive ut hele enum typer.
- En annen stor feature som er under utvikling er “Direct Native Interop”, som skal gjøre synkrone kall til native-plattformene med Dart-kode ved å bruke FFIG-en for Swift/Objective C og JNIG-en for Kotlin/Java. Ideen er at FFIG-en og JNIG-en skal generere all boilerplate koden fra native, generere mellomlaget i C og generere et Dart-interface som kaller på C-koden. På den måten skal man kunne bruke nye Native-features umiddelbart som Flutter-utvikler.
Til slutt vil jeg si at Flutters produksjonsfase er en fin erklæring til alle som driver med Flutter til daglig, om at vi entrer en era av rammeverket som skal fokusere på forbedringer og stabilitet.
Det er også en fin garanti for nykommere, om at rammeverket befinner seg på et sted hvor det å velge Flutter til å skrive produksjonsapper er et reelt og godt valg.