💡 Dette er et svar til Bjørn Jarle Kvande uttalelser om at «App Store har ingen verdi».
Som apputvikler i 13 år og teknologisjef i app-byrået Beining & Bogen, har jeg sett at Apple og Googles butikker har stor verdi.
La meg gå gjennom et par grunner.

– App Store har ingen verdi, mener PWA-fantast
#1: Et ekstra lag med sikkerhet og tillit
Ja, det er noe jobb å komme gjennom godkjenningsprosessene til Apple og Google – spesielt Google har blitt merkbart strengere de siste årene.
Men nettopp derfor gir det ekstra trygghet for brukeren.
Når en app lastes ned fra App Store eller Google Play, vet man at den har vært gjennom en kvalitetssikring. I tillegg gir brukeranmeldelser og rangeringer en ekstra indikator på om appen er verdt å bruke.
Dette gir en viktig tillit som ikke er like sterk når man besøker en nettside.
«Det stemmer ikke lenger at man må "lete opp" apper manuelt i App Store.»
#2: Enkel tilgang – også uten full installasjon
Det stemmer ikke lenger at man må «lete opp» apper manuelt i App Store.
Med teknologier som App Clips (iOS) og Instant Apps (Android) kan man enkelt åpne deler av en app ved å skanne en QR-kode eller bruke NFC – helt uten å laste ned hele appen.
Dette gir native-apper den umiddelbarheten man tradisjonelt forbinder med web. Senere får man muligheten til å enkelt laste ned «resten av appen», hvis man er interessert i det.
#3: Verktøykassen utviklere får
Det er riktig at native apper ofte krever separate kodebaser, men til gjengjeld får man tilgang på en kraftig verktøykasse rett fra Apple og Google.
UI-elementer, animasjoner, tilgang til maskinvare og system-API-er er tilgjengelig uten å måtte ty til eksterne rammeverk.
Mange PWA-er krever en rekke tredjepartsavhengigheter for å komme i nærheten av samme funksjonalitet – noe som fort kan føre til teknisk gjeld og mer vedlikehold på sikt.

Sånn bygde de Hudd – appen som utfordrer Facebook
#4: Brukeropplevelse først
La oss være ærlige: Hvor mange PWA-er gir en bedre brukeropplevelse enn sin native motpart?
Når brukeropplevelse står i fokus, vinner native apper 10 av 10 ganger.
Jeg utfordrer gjerne leserne av kode24 til å komme med eksempler på det motsatte i kommentarfeltet – jeg er åpen for å bli overrasket, men har til gode å se en PWA som virkelig matcher en godt laget native app.
#5: Er ikke du der, så er konkurrenten der
For større aktører går man glipp av betydelig trafikk dersom man ikke er til stede i app-butikkene.
I samarbeid med TRY Opt har vi analysert nedlastingskildene for apper, og tallene viser at over 50 prosent av trafikken kommer fra søk i App Store.
Har man ingen tilstedeværelse der, står konkurrentene fritt til å kjøpe søkeordene dine – og stikke av med trafikken.
Web-apper er fine, de – til sitt bruk. Men å påstå at App Store er verdiløs, er å se bort fra både verktøyene den gir oss, synligheten man får, og ikke minst tilliten fra brukerne.
