Nytt krav for å ansette folk – krever bevis for AI ikke kan gjøre jobben

Shopify-sjefen har ingen planer om å være en AI-sinke. Det får heller ikke de ansatte være.

Shopify-topp Tobias Lütke stiller nye krav til sine ansatte. De kan ikke forvente nye kollegaer, uten å bevise at det er umulig for en AI å løse oppgavene de trenger hjelp med. 📸: Chris Wattie / Reuters / NTB og Good Thanks Media (CC BY-SA 4.0) via Wikimedia Commons
Shopify-topp Tobias Lütke stiller nye krav til sine ansatte. De kan ikke forvente nye kollegaer, uten å bevise at det er umulig for en AI å løse oppgavene de trenger hjelp med. 📸: Chris Wattie / Reuters / NTB og Good Thanks Media (CC BY-SA 4.0) via Wikimedia Commons Vis mer

Det er nok av eksempler på selskaper som kutter antall ansatte, som følge av forvendede effekter av AI. Klarna har et mål om å erstatte halvparten med AI.

Nå tar Shopify det hele et hakk lenger i en litt annen retning.

Der krever nemlig toppsjefen Tobias "Tobi" Lütke ingen team får ansatte, uten at det er bevist at oppgavene ikke kunne vært løst med en AI-agent.

"Lekker" notatet sjæl

Dette kommer fram i et internt notat, som først ble omtalt hos CNBC.

Lütke har postet notatet på X sjæl, med henvisning til at det da allerede var i ferd med å lekkes.

Der argumenterer han for hvorfor AI er sentralt for Shopifys framtid, blant annet basert på hans egen erfaring.

Han viser også til at når selskapet vokser med 20 - 40 prosent i året, så må selskapet også bli 20 - 40 prosent bedre i året, ham selv inkludert.

– Kan gi morsomme diskusjoner

Lütke oppsummerer det hele opp i fem punkter:

  • Det er nå en grunnleggende forventning om at Shopify-ansatte nå bruker AI på en effektiv måte.
  • Det meste skal gjøres med AI mens ansatte er i tidligere faser av prosjekter.
  • Ansatte skal vurderes på evner innen AI i medarbeiderundersøkelser og -vurderinger.
  • Ansatte skal selv styre hvordan de lærer seg å bruke AI, men det er en forventning om at de deler av erfaringen.
  • Team skal bevise at det er umulig å få en oppgave gjort ved hjelp av AI, før de ber om flere ansatte eller ressurser.

– Hvordan ville det vært på teamet vårt, om vi hadde med oss autonome AI-agenter allerede? Dette spørsmålet gi morsomme diskusjoner og prosjekter, skriver Lütke om det siste punktet.

Har kuttet ansatte i flere år

CNBC trekker fram at Shopify ifølge årsberetningen hadde 8.100 ansatte ved årsskiftet ved årsskiftet, ned fra 8.300 året før.

Selskapet hadde også kraftige kutt i antallet ansatte årene før. I 2022 kutta de 10 prosent av de ansatte, og i 2023 kutta de 20 prosent.

På de fire siste årene har nærmere 600.000 tech-jobber forsvunnet, basert på tall fra Layoffs.fyi.

– Med alle de nye framskrittene innen teknologi, så har mange jobber blitt overflødige eller automatisert vekk, sier Victor Janulaitis. Han er toppsjef i analyseselskapet Janco Associates, som blant annet jobber med IT-bransjen.

Han mener flere av disse jobbene er borte for all tid.