Får kritikk: Kirke lagde AI-generert Jesus

AI-generert Jesus, raytracing av lyd, Area 51, påskeskrekk, stjerner, PlayStation-logo i 3D og mye mer i ukas Påskegodt!

Det er selveste påskeaften – og lørdag! Hva passer da bedre enn et påskeegg fylt av godbiter fra kode24-redaksjonen!

Lørdagsgodt er spalten der vi har samlet noe av det morsomste, rareste og mest interessante vi har funnet på nettet i løpet av uken som gikk.

God påske! 🐣

Påskeskrekk

Arnfinn:

Det er noe med høytider. Det hører med litt tematisk skrekk, og påske er jo en høytid der døden er en ganske sentral bestanddel. Samtidig er det gjerne forventninger til at det skal skje en del på privaten, og da blir det kanskje dårlig tid. Denne gjengen byr i så måte på noen korte, og egentlig ganske effektfulle, horrorfilmer med påsketema. God… Eh… Fornøyelse!

Slik trodde de 2020-huset skulle være

Kurt:

I 1989 hadde BBC et TV-program der de prøvde å spå hvordan husene i 2020 kom til å være. Men nå er vi i 2025 – og jeg har fortsatt ikke fått de vinduene som jeg kan gjøre om så de ser ut som en vegg, eller en TV!

Uansett – jeg synes likevel de er overraskende presise på mange ting!

Hva skjuler de?

Ole Petter:

At Area 51-basen faktisk finnes og er topphemmelig er for lengst et faktum, men hva er det egentlig de skjuler inni der? Det kommer aldri Youtube-ere noe spesielt langt i å finne ut, men det er alltid gøy å se dem prøve. Denne gangen er det en kar ved navn Tommy som skal prøve seg, og det ender som vanlig med masse noia, skumle vakter og en drøss vitner og "eksperter" man ikke heeelt vet hvor seriøst man skal ta.

AI-generert Jesus

Arnfinn:

Vi må nesten ta med dette klippet i påska. Da vi skrev om Jesus og koding for et par måneder siden, så viste det seg å være noe som fascinerte mange, inkludert oss. Men for å komme til poenget: Ei sveitsisk kjerke har innført en “AI-Jesus” i skriftestolen, og det vekker en god del harme. Jeg kan ikke si jeg er overraska, hva med deg?

PlayStation-logoen er egentlig 3D!

Kurt:

Når du booter opp den originale PlayStation-konsollen er det første du ser en PlayStation-logo. Tilsynelatende i 2D – men visste du at logoen faktisk er lagret i 3D-format på enheten? Det visste ikke jeg – og jeg visste heller ikke at logoen ble brukt til en slags kopibeskyttelse.

Sjekk PlayStation-logoen i 3D:

Stjerner i råformat

Ole Petter:

De der flotte Hubble-bildene, av stjerner og galakser og sånt – det er bare juks og fanteri, eller? Det var i alle fall det jeg tenkte, at det var mer Photoshop enn reelle bilder, men sannheten ligger et sted midt i mellom. Det er uansett gøy å se hva de bildene faktisk er, sånn i råformat, og hvordan de behandles for å bli pene, om enn noe dølle, bakgrunnsbilder.

Endelig mer Andor!

Arnfinn:

En-de-lig! Kommer Andor tilbake med sesong 2. Etter nok av eksempler på serier som blir kansellert før de er “ferdige” med historia, takk strømmegiganter, så får vi faktisk en komplett historie. Vi vet hvordan det ender med Rogue One, og vi har fått forhistoria til Cassion Andor. Da er det bare å lene seg tilbake, nyte traileren en gang til, og kjenne på spenninga fram til 22. april. (Og med så mange dager fri på rad, så rekker du en bitteliten maraton med originalfilmene).

Raytracing av lyd

Kurt:

Raytracing er ganske velkjent innenfor datagrafikk, for eksempel for å vise 3D-modeller eller for spillgrafikk. Men visste du at det er mulig å bruke raytracing-teknikkene også til lyd? Ved å regne ut hvordan lydbølgene beveger seg i et rom og reflekteres på ulike måter fra ulike overflater, kan du få et mer realistisk lydbilde. Interessant: