Søker du ny jobb i 2025 uten å sjekke Jobbi.no, er du en idiot. Eventuelt desperat etter jobb, da – som mange jo er i våre dager.
I skrivende stund både hylles og slaktes norske arbeidsplasser der inne, av blant annet norske utviklere i store konsulentselskaper.
- «Dårlig ledelse, trynefaktor og lav lønn» skriver en om Sopra Steria. Deres svar? Ingenting.
- «Ikke kompetent ledelse og dårlig arbeidsmiljø» skriver en om Atea. Deres svar? Ingenting.
- «Dårlig arbeidsmiljø og utnyttelse av ansatte» skriver en om Capgemini. Deres svar? Ingenting.
«Denne siden har administrator» forteller Jobbi om alle disse arbeidsplassene – så de kan svare, men gjør det altså ikke. Og jeg fatter ikke at de tør.

Jobbi.no med 2 millioner treff: «Har tatt av!»
Norske arbeidsplasser er langt fra alene om å ikke svare på kritikk: Utviklere vil helst ikke få det, restauranter lar Google Maps-anmeldelser leve sitt eget liv, og mediefolk liker bedre å svare på kritikk i Dagsnytt 18 enn i kommentarfelt.
Hver eneste uke putter jeg fjes og navn på kode24-artikler, podcaster, konferanser og sosiale medier. Hver eneste uke får jeg kritikk. Og hver eneste uke svarer jeg, også.
Grunnen er enkel: De fortjener det, og jeg blir bedre av det.
Metoden min er enkel, også:
- Anerkjenn: «Hei! Tusen takk for tilbakemeldingen, det var leit å høre.»
Dette handler mest om høflighet – verdens mest undervurderte livstriks – og vil ofte snu humøret til kritikeren øyeblikkelig.
- Forklar: «Grunnen til at det ble sånn, var fordi sånn og sånn.»
Vis at problemet ikke (bare) handler om at du er dum, lat eller slem. Men veit du at kritikeren har rett, legger du deg flat først som sist. Jeg legger meg flat jevnlig, og trives godt der nede. - Lær: «Men sånn trenger det jo ikke å være, så hjelp meg gjerne videre!»
Har du et problem, må det løses, og ved å skrive hva du tenker å gjøre, øker det sjansen for at du gjør det. Her kan også ballen spilles videre til kritikeren, som i det minste vil føle seg hørt, i beste fall hjelpe deg videre.

Jobbi lar deg anmelde jobben din – helt anonymt
Du trenger ikke bruke millioner på markedsundersøkelser, når folk gir deg kjeft helt gratis. Og min «anerkjenn, forklar, lær»-metode, som jeg herved kaller den, kan brukes av alt fra arbeidsgivere med misfornøyde ansatte, til utviklere med frustrerte brukere og journalister med sinte lesere.
For det å takle kritikk, handler om å gjøre nettopp det: Takle den, møte den.
Graver du deg ned når folk kjefter på deg, graver du din egen grav.
Ukas beste saker på kode24:
🍐 Norsk Tipping vil ikke gi tekniske svar på hva som gikk galt
Det tok ett døgn å løse problemet, men enn så lenge er det bare Lotteritilsynet som får vite hva som gikk galt.
🐴 – Utviklere som ikke bruker AI vil raskt stå uten jobb
Så godt som alle utviklere i Capgemini bruker AI-verktøy, forteller CTO Anders Snellingen, som advarer mot å la være.
🎩 – Utfordrende å være utvikler uten formell utdannelse
Ukas koder, Jens Jonassen i Fiskeridirektoratet, håper flere vil ta sjansen på å ansette utviklere uten IT-utdannelse.
👞 Raser mot AI-bruk i norske aviser: «De pisser på grava»
– Jeg er redd dere som omfavner bruken av KI-bilder havner på feil side av historien, skriver Flu Hartberg, og byr på tegneserie for å forklare hvorfor.
🎽 Kamp om norske Amiga-domener: «Sjokk og vantro»
To garderobe-leverandører har satsa på Amiga-navnet, og møttes nylig i Domeneklagenemnda.
God helg
Det finnes noen hederlig unntak der inne, forresten, på Jobbi. Blant annet Webstep, som i en helt voldsom grad svarer alle anmeldelser.
«Vi har vært gjennom en tøff, men nødvendig omstillingsprosess, og vi forstår godt at dette preger de ansatte. Endringer er alltid vanskelig!» skriver de for eksempel under en ganske så kritisk anmeldelse.
De bruker kanskje litt vel mye plass på å svare på også de positive anmeldelsene, som de får mange av, men hei – skryt skal man også ta til seg.
Jeg heier uansett videre på Jobbi, som nå ansvarliggjør arbeidsgivere på samme måte alle oss andre har blitt ansvarliggjort i mange tiår allerede, gjennom offentlige tilbakemeldinger.
Lik, del eller hat ukas nyhetsbrev, så snakkast vi uansett – god helg!
💘 Ole Petter,
kode24.no
