Det går altfor tregt med å få innført EUs datalover i Norge, mener generalsekretær i Norsk Redaktørforening Reidun Kjelling Nybø.
– Jeg skjønner ikke hvorfor det tar så lang tid. Det er et problem, sier Nybø til NTB.
Hun deltok mandag på et seminar om journalistikk i Brussel. Der trakk hun spesielt fram EUs digitale tjenestedirektiv (DSA) og det digitale markedsdirektivet (DMA).
Begge direktivene trådte i kraft i fjor og ligger til behandling for innføring i Norge. Men Nybø mener regjeringen jobber altfor tregt.
– Det haster
– Vi trenger disse lovene, og vi har trengt dem lenge, slår Redaktørforeningens leder fast.
– Jeg skjønner at lovprosesser tar tid. Men vi har sagt i årevis at det haster. Det er mange uheldige krefter som trekker i feil retning, føyer hun til.
Begge direktivene er rettet særlig inn mot tekgiganter som Meta og Apple – som begge nylig ble ilagt milliardbøter av EU. Direktivene skal både beskytte brukerne og sikre at selskapene ikke misbruker sin markedsmakt.
Både Apple og Meta har protestert mot bøtene på henholdsvis 500 og 200 millioner euro. Amerikanske myndigheter har også engasjert seg i saken, og anklager EU for å drive med utpressing.
Som kode24 tidligere har omtalt, har også DMA fått følger for konkurransesituasjonen i blant annet Apples OS.
I fjor høst ble det klart at selskapet må tilrettelegge bedre for konkurrenter innen blant annet nettlesere, som norske Vivaldi.

Raser mot bøter til Apple og Meta: «Sabotasje!»
Kamp om annonsekroner
Også Venstres stortingsrepresentant Alfred Bjørlo har stilt spørsmål til digitaliseringsminister Karianne Tung om hvorfor datalovene ennå ikke er på plass.
Bjørlo er bekymret for at annonsemarkedet er blitt endret, slik at redaktørstyrte medier taper kampen om annonsekronene.
Han viser til at de fire største teknologiselskapene fra USA og Kina nå har overtatt nærmere halvparten av det samlede norske annonsemarkedet, ifølge nye tall fra Kampanje.
Tung har så langt ikke besvart spørsmålet fra Bjørlo.

EU krever at Apple slipper konkurrenter inn i iOS
– Norske medier er sårbare
Også Nybø frykter selskapene og den trusselen de utgjør for tradisjonelle medier.
– Vi trenger regulering av tekgigantene. Vi trenger mer åpenhet og at det stilles krav til dem, sier hun.
– Vi trenger også myndigheter som forstår hva som står på spill. Det er helt umulig å se for seg velfungerende demokratier uten sterke redaktørstyrte medier. I Norge har vi et veldig godt utgangspunkt, men det er veldig mye lettere å rive noe ned enn å bygge det opp. Norske medier er sårbare, sier hun og viser til at mange redaktørstyrte medier sliter tungt i konkurransen med sosiale medier.
På spørsmål fra NTB om hvilken oppfordring hun vil sende til digitaliseringsministeren, svarer Nybø kontant:
– Få ut fingeren!
