- Første gang et team tar i bruk nye tjenester vi lager i plattformen, pleier vi å sende dem kake, forteller Julian Ravn Thrap-Meyer entusiastisk.
- Vi har til og med en egen "Hva skjer a?" kanal på Slack som forteller om kaker og møtemat til overs, skyter kollega Alexander Amiri inn.
Begge har rundet ett år som utviklere i NAV og stortrives med utviklerjobb i det offentlige.
Julian jobber med utvikling av nais.io, NAVs åpne applikasjonsplattform. Som forøvrig er helt frivillig å bruke for utviklerne. I NAV er det nemlig teamene selv som velger stack, og hvordan de skal bygge sine tjenester.
- Målet vårt er at systemet vårt skal være så bra at folk velger oss frivillig, forklarer Julian.
Alexander på sin side utvikler det som skal bli NAVs aller første maskinlærings-tjeneste som vil kjøre i produksjon.
Og begge har sin egne historie om hvorfor de valgte NAV som arbeidsgiver.
Fra astrofysikk til maskinlæring
- Vi er det første teamet som skal deploye en in-house ML-modell i NAV, forteller Alexander stolt om maskinlæringsprosjektet han styrer.
Han er data scientist og teamleder for Team AI, som bygger systemer for matching til arbeidsformidling, med kunstig intelligens.
Alexander forteller at han gikk rett fra astrofysikk-studier til jobben som utvikler i NAV. Han fant nemlig ut at det var i NAV han kunne være med å påvirke Norge mest.
«- Da jeg var ferdig å studere ville jeg gjøre noe meningsfullt.»
- Da jeg var ferdig å studere ville jeg gjøre noe meningsfullt. Astrofysikk-studiene handlet om å tenke de store spørsmålene. Meningen med livet, den slags. Jeg fant ut av i NAV kunne jeg jobbe med noe som nådde en stor brukergruppe. Vi er liksom backbonen til Norge. Det handler om å hjelpe velferdssamfunnet vårt, forklarer han.
AI får ekte samfunnsnytte
Alexander forteller at Nav er i etableringsfasen når det gjelder bruk av data til kunstig intelligens, og at det er kult å være med så tidlig.
- Vi skal hjelpe dem som trenger en ekstra dytt for å komme seg ut i jobb. Det kan være folk som har vært arbeidsledig lenge, kanskje de har en vanskelig CV. Tenk hvor viktig det er at at denne gruppen får god oppfølging av NAV og blir tatt hensyn til i systemet.
Rent praktisk jobber Alexander og teamet med å forbedre jobbmatchingen i NAV. Med Python-kode utvikler de en maskinlæringsmodell basert på natural language processing som skal arbeide med tekstmatching.
På den måten kan folk - som kanskje ikke ville dukket opp i et NAV-søk før - bli vurdert på en helt annen måte i fremtiden.
- Det sparer tid for NAV-rådgiverne som slipper å bruke lang tid på manuell søk, og det sparer arbeidssøkere for masse frustrasjon og tid, forklarer Alexander.
Vil gjøre utvikleres hverdag enklere
Julian på sin side har lang fartstid som utvikler. 11 år har han jobbet i bransjen, uten høyere teknologiutdanning.
- Jeg tror ikke jeg en gang har studiekompetanse, flirer Julian, og forklarer at det egentlig aldri har vært noe stort problem.
- Dessuten er det jo viktig at NAV skal speile befolkningen, påpeker han.
Julian forteller at han under pandemien begynte å savne et større fagmiljø. Han visste han ville jobbe for noen som gjorde noe bra. Drømmen var å jobbe for å gjøre hverdagen til utviklere bedre.
- Jeg hadde møtt på litt folk fra NAV tidligere. Blant annet etter noen foredrag på JavaZone. Jeg likte fokuset på å hjelpe folk, og at det ikke satt en rik leder som bare har som mål å gjøre seg selv enda rikere.
Som nyansatt jobbet han først på arbeidssøker-registrering. Det var midt under pandemien og mange var permittert. Systemene måtte fungere.
- Heldigvis fikk vi folk gjennom den tida. Så da begynte jeg å tenke på hva jeg skulle gjøre videre, forteller Julian.
Security champion
Tankene gikk til hvordan han kunne gjøre utviklerhverdagen enklere for kollegaene i NAV. Svaret fant han i Nais-teamet som blant annet utvikler plattformen nais.io, en Kubernetes-basert tjeneste som skal hjelpe utviklerne i Nav å jobbe mer effektivt. Platform-as-a-service, kaller Julian det.
«Vi skal gjøre hverdagen til kollegaene våre bedre»
- Alt er frivillig. Du kan deploye manuelt, eller bruke Jenkins eller Circle Ci hvis du vil det. Vi har bare laget en enkel måte å få det til på, med filosofien om at vi skal gjøre hverdagen til kollegaene våre bedre, forklarer han.
Resultatene viser at NAV har gått fra å deploye noen få ganger i uka, til hundrevis av ganger om dagen med den nye plattformen.
I tillegg fant Julian og noen kollegaer ut at sikkerhet var noe de ville hjelpe kollegaer med. De bestemte seg for at sikkerhet skulle bli gøy.
Derfor satt de i gang med månedlige meetups for alle som ønsket å være security champions i NAV, og pratet med 15+ selskaper, etater og organisasjoner om hvordan NAV kunne bygge god sikkerhetskultur i Norge.
Og arbeidet har gitt avkastning:
- Det har vært helt supert. Masse feil har blitt avdekket, og alt har skjedd på teamenes eget initiativ, forklarer han.
Fantastisk for nyansatte
Både Alexander og Julian snakker varmt om mulighetene de har fått i NAV til å finne sin egen vei, og jobbe på prosjektene de selv er engasjert i.
- Du blir fort en del av fellesskapet. Alle har samme mål, og det er mye liv her. Alle vil hjelpe hverandre, og det er ingen konkurranse-hemmeligheter eller noe sånt. Alle idéer kan utveksles fritt, forklarer Alexander, og legger til:
- Jeg har innsett at det ikke finnes en annen organisasjon som dette i verden. Veldig få sitter på samme type data som NAV.
Julian skyter inn at NAV har hatt en fantastisk reise de siste årene på utviklersiden. Fra å være konsulent-basert har de bygget opp interne utviklere, og definert opp produktområder hvor fullverdige team styrer sine egne planer.
Og om du lurer på hvordan det er å være nyansatt i NAV kan Alexander avsløre at du blir tatt veldig godt vare på.
- Det er et fantastisk "ombordprogram". Vi har hatt laser tag, go kart, minigolf. Nå skal vi straks ta båten til Danmark. Det er massevis som foregår faglig og sosialt. Det har gitt meg trygghet og tilhørighet til gjengen her.