E-sport – morsom og effektiv teambuilding på arbeidsplassen
Flere og flere bedrifter bruker e-sport som en sosial plattform for de ansatte. Effektene er store – og prisen er lav.
Det er noe alle bedriftsledere ønsker seg: Ansatte som trives på jobb, og føler sterk tilhørighet til arbeidsplassen. Og det finnes noen gode oppskrifter. Forskning viser at en ansattes ønske om å forbli på en arbeidsplass i stor grad er drevet av sosiale strukturer og et godt forhold til medarbeiderne.
En stadig mer populær måte å oppnå dette på, er ved hjelp av e-sport som en sosial plattform. 2,7 millioner nordmenn spiller dataspill i dag, og på bedriftsligaen.no kan man spille med kolleger og konkurrenter på fritida. Hele 57 lag har vært med i årets sesong.
Skaper relasjoner på tvers av avdelinger og virksomheter
– Dette er nåtidens og fremtidens bedriftsidrett. Ved å delta møter du medarbeidere og samarbeidspartnere som du kan sosialisere med på tvers av avdelinger og virksomheter. Det har beviselig store gevinster for de ansatte og deres trivsel, forteller Simon Sakkestad, som er daglig leder i teknologibedriften Master Blaster.
Direktesendte kamper
Master Blaster har laget en norsk plattform med verdens mest populære e-sport-spill, Counter-Strike, og står bak bedriftsligaen.no.
– Plattformen tar seg av alt av logistikk i konkurransen. Den gjør det enkelt å finne riktig lag og riktig kamp på riktig server. Det er bare å logge på og spille, forteller Sakkestad.
I tillegg produseres jevnlige direktesendinger med profesjonell TV-produksjon, og alle er garantert å få minimum en kamp direktesendt.
Noe av det unike med dette er at det skaper engasjement i bedriften også utover de som er med som spillere. “Hvilke andre bedriftsidretter kan vise til 2-300 tilskuere som engasjerer seg i kampene?" spør Sakkestad retorisk.
At konseptet har store effekter understøttes av tall fra amerikanske Corporate Esports Association, som arrangerer en lignende bedriftsliga som Master Blaster. Organisasjonen har gjort undersøkelser som blant annet forteller at 89 % av deltakerne har mer positive følelser for sine medarbeidere etter å ha medvirket i konkurransen. 93 % oppgir at de nå kommuniserer med en kollega de aldri hadde møtt før og 73 % rapporterer at de vil fortsette å kommunisere med minst én ny person de har møtt gjennom spillingen.
– Det er svært gode tall, og de stemmer godt med tilbakemeldingene vi får, sier Sakkestad.
Bedrer samarbeidsklimaet
I bedriftsligaen arrangeres konkurranse én kveld i uka gjennom sesongen. I Counter-Strike kjemper to lag mot hverandre, og det krever en stor grad av samhandling, taktikk og kommunikasjon i laget for å lykkes. Da er det naturlig å dra paralleller til arbeidsplassen.
– Det er mye taktikk og strategi involvert, som man må bli enig om innad i laget – på samme måte som i et prosjekt på en arbeidsplass. Det knytter folk sammen, og det gjør også noe med samarbeidsklimaet, sier Sakkestad.
Ved å ha deltakelse i bedriftsligaen som en del av velferdspakken i virksomheten, kan selskapet få store gevinster – til en lav kostnad.
– Mange gamer i dag, men få av dem deltar i e-sport. Det er fordi det kun har eksistert et toppnivå – ikke et breddenivå. Vi jobber med å gjøre sporten tilgjengelig for så mange som mulig. Og vi ønsker å legge til rette for at flere får drive med hobbyen sin i konkurransesammenheng – også i en bedriftskontekst. Det skaper økt medarbeidertilfredshet og en mer attraktiv arbeidsplass, sier Sakkestad.
Fakta Bedriftsligaen
● Benytter teknologiselskapet Master Blaster AS sin robuste og gjennomtestet plattform for organisering og deltakelse i e-sport.
● Ligaen ble unnfanget i 2020 og har hatt en solid organisk vekst fra 14 til 57 lag over fire sesonger med kjemper som Accenture, Atea, Sopra Steria og Capgemini på rosteren for å nevne noen.
● Fanskarer har oppstått på flere av arbeidsplassene som følger bedriftens lag gjennom sesongene.
● På et lag er det minimum fem spillere, pluss noen innbyttere. Det avholdes et gruppespill over syv uker, hvor de beste lagene kvalifiserer seg til sluttspill, semifinale og finale.
● Det gjennomføres et fysisk sluttspill event med tilhørende fasiliteter som man trengs for å skape en god sosial arena selv utenfor spillingen.
https://www.masterblaster.gg/bedriftsligaen
Innehaver av Bedriftsligaen: https://masterblaster.gg