ANNONSØRINNHOLD

Et unikt fokus på deling og kompetanseutvikling

Det digitale kunnskapskollektivet Diforma er ikke helt som de fleste andre konsulentselskaper. Selskapet driftes av brødrene Sigve Albretsen og Aleksander Albretsen, som ønsker å bygge opp selskapet med et unikt og innovativt fokus på deling, trygghet og kompetansebygging. Slik vil de bygge en motiverende arbeidsplass, hvor det oppfordres til åpenhet og godt samhold.

Viktigheten av samhold

Sigve er daglig leder og senior rådgiver hos Diforma. Han studerte til sivilingeniør med datateknikk på NTNU i Trondheim, og han har i ettertid bygget på denne tekniske bakgrunnen med arbeidserfaring som konsulent i Oslo. Etter å ha flyttet hjem igjen til Sørlandet startet han som selvstendig næringsdrivende, men merket etter en stund at denne arbeidsformen manglet noe viktig.

image: Et unikt fokus på deling og kompetanseutvikling

«Jeg følte mye på usikkerheten mellom oppdrag, viktigheten av å finne nye oppdrag og savnet mye av det faglige samholdet man gjerne opplever når man er i riktig selskap. Dette var bakgrunnen for at jeg bestemte meg for å starte Diforma, og bygge et moderne konsulenthus», forteller Sigve.

Aleksander jobber som senior utvikler hos Diforma, og forteller at dette innebærer en innholdsrik og variert arbeidshverdag. Arbeidsoppgavene som fyller dagene hans innebærer blant annet utvikling, software arkitektur og software design.

image: Et unikt fokus på deling og kompetanseutvikling

«Selvom mye av arbeidet som utvikler vil bestå av det samme fremover er det viktig å likevel fokusere på trendene i markedet og hva kundene etterspør», sier Aleksander.

Fokus på åpenhet og deling

Videre forteller Sigve at noen vil kanskje føle det er skummelt å gå inn i et selskap med to brødre, men at dette ikke er noe å være urolig for. I tillegg til at de to har et godt samarbeid og en god relasjon er hele prinsippet bak Diforma at alle skal behandles likt, være med å bestemme, og dele godene av arbeidet som legges inn.

image: Et unikt fokus på deling og kompetanseutvikling

«Hele filosofien hos Diforma er at alt skal deles likt mellom de som er i selskapet. Vi står på mange måter i midten, gjennom tryggheten ved fast ansettelse kombinert med direkte og lik fordeling av overskudd fra godt arbeid», forteller Sigve.

Kort oppsummert vil det si at alle i Diforma vil ha en fast ansettelse, som gir jobbsikkerhet og trygghet, samtidig som de hvert år vil sette 15% av overskuddet inn i selskapet igjen, og deretter dele resten av overskuddet likt mellom alle i selskapet.

«Dette er for å ha et fokus på at man er tjent med å hjelpe hverandre, og for at det ikke skal få store individuelle konsekvenser dersom man blir gående uten oppdrag. Vi ønsker å fjerne utryggheten for den enkelte», sier Sigve.

Utvikling av kompetanse

For tiden er Sigve å finne på MIT Sloan Business School i Boston, hvor han er på utveksling som en del av Master of Technology Management graden han nå tar for å utvikle den formelle kompetansen sin.

image: Et unikt fokus på deling og kompetanseutvikling

«Noe av det jeg setter pris på er at man får møte folk fra andre bedrifter og andre land i klasserommene her. Jeg lærer mye både personlig og faglig, og får kompetanse som jeg kan ta med meg hjem og dra nytte av i bedriften og hos kunder», forteller Sigve.

Når det kommer til hva Diforma ser etter i potensielle kandidater mener Aleksander at det er viktig at man som konsulent kan jobbe godt både selvstendig og i team. Med et hovedfokus på at kunden skal ha en god opplevelse er det derfor viktig med god forståelse av både den tekniske og menneskelige delen av en jobb.

«Det er viktig at våre ansatte har en god forståelse for teknologien man jobber med, samtidig som man ser behovene til kunden og løser disse på best mulig måte», forklarer Aleksander.

Motiverende selskapsstruktur

Selv mener han at en god motivasjon for de som ønsker å jobbe hos Diforma må være måten du kan ta del av et kollektiv av mennesker med samme bakgrunn og interesser, samtidig som man deler på godene av hardt arbeid.

«Jeg merker jo selv, at måten selskapet er organisert på gjør at man får en enda større motivasjon for å strekke seg litt lenger for kundene», sier Aleksander.