ANNONSØRINNHOLD

Forbered skyforbruket ditt for fremtiden med FinOps og GreenOps

For mange virksomheter har det blitt dyrt å konsumere skytjenester og det skaper problemer.

"Vi må bruke skyen på skyens premisser!" sier Pandula Bandhusena bestemt.

Bandhusena er leder for Cloud og Custom Applications, Capgeminis største konsulentenhet, med nærmere 400 teknologistjerner som betjener kunder fra åtte byer i Norge.

Vi tok en prat med ham om FinOps og GreenOps.

Skyen er dyr og kompleks, og dersom man ikke tar grep og får kontroll, vil kostnadene kunne løpe løpsk, forklarer Bandhusena. - FinOps og GreenOps handler om å redusere kostnader og miljøavtrykk, og vokser fram som en ny best practice når man tar i bruk skytjenester. I Capgemini har vi hatt stort fokus på disse områdene lenge og har kompetanse og erfaring, samt en innholdsrik verktøykasse for å optimalisere disse områdene for kundene. Vi ser absolutt at det er en økende bevissthet hos kundene. Framover trenger vi dyktige utviklere, arkitekter og rådgivere som vil være med å skape framtidens løsninger.

- Et hamsterhjul

Bandhusena har jobbet med tech siden 1997 og var i mange år i Microsoft før han begynte i Capgemini.

Gjennom karrieren har han fulgt revolusjonen rundt Cloud på nært hold, og sett hvordan skytjenester har skapt enorme muligheter - men faktisk også noen nye utfordringer - for bedrifter.

Mange virksomheter har ikke kontroll på hvordan de faktisk bruker skyen. Det har blitt et hamsterhjul, der kostnadene bare øker, og de må løpe stadig fortere uten å klare å få oversikt eller jobbe strategisk med å finne kostnadseffektive og langsiktige løsninger for bruk av innovative skytjenester.

Tilbake til kjelleren

Selv om mange kjenner på problemstillingene, er det mange som ikke kjenner til løsningene innen FinOps og GreenOps - som populært blir kalt Sustainable FinOps.

- Nylig var vi i kontakt med en stor, norsk bedrift som vurderte å flytte løsningene de har i skyen tilbake til egne datasentre, altså on-premises.. Grunnen? Kostnadene. For kostnadene var høye og økende, og ledelsen så ikke andre muligheter enn å gå tilbake for å få bedre kontroll. Men under samtalen kom det fram at det de hadde gjort da de flyttet opp i skyen for en del år siden, var bare å flytte over løsninger slik det er for å spare tid og ressuser, sier Pandula Bandhusen engasjert.

Foto: Ronja Sagstuen Larsen
Foto: Ronja Sagstuen Larsen Vis mer

- Da er det ikke rart det blir dyrt i lengen. , og at selskaper ikke får tatt ut gevinster de så for seg ved bruk av sky. Dette skaper store utfordringer for IT der de blir nødt til å jobbe reaktivt for å løse disse utfordringene Men under samtalen kom det fram at de ikke er slik at IT ikke nødvendigvis ikke vet om alle mulighetene for å optimalisere og og automatisere løsninger, men de har ofte ikke oversikt, tid og en strukturet tilnærming

Pain points

Han ser hvor vanlig denne problemstillingen er hos norske virksomheter. Det har blitt litt mer fokus på det de siste årene, men ikke nok, mener han.

Internasjonalt viser tall fra Gartner at økende kostnader knyttet til skyen ble rangert som en av de viktigste utfordringene for CIO og CFO. Rundt 70 % av amerikanske virksomheter vet ikke hvor mye de bruker på skytjenester - så det er et omfattende problem.

Men et som kan løses, minner han om. - Det er mange smarte grep man kan ta for å få oversikt over og kontroll på pengebruk og skyforbruk, etter en grundig analyse.

Særlig innen PaaS og IaaS (Platform as a Service og Infrastructure as a Service) ser vi mange bedrifter kan ha mye å vinne, dersom de får tilgang til riktig datagrunnlag, rett kompetanse og best-practices. Vi har tall som viser at vi i snitt reduserer kostnadene for våre kunder med 30 %.

Krever teknisk know-how og forretningsmessig forståelse

Og hvordan gjør de det? Veldig enkelt forklart er det tre steg: Informere, optimalisere og operasjonalisere.

- For å lykkes i en slik rolle må konsulentene ha teknisk know-how og en dyp forståelse for å kunne bruke de rette verktøyene for å optimalisere løsningene. Vi ser etter folk som ønsker å løfte seg litt bort fra det tekniske og jobbe mellom business, finans, tech og arkitektur for å skape kostnadseffektive og bærekraftige løsninger.

Det er spesielt tre arbeidsstrømmer vi fokuserer på:

● Strategi & Governance

● Verktøy & Automatisering

● Etablering av en kostnadsbevisst kultur

Har du ønske om å ta steget videre, vil Capgemini hjelpe deg med det.

- Det er et hav av muligheter her, sier Bandhusena. - Capgemini satser på kompetanse og har omfattende programmer som Ignite, for nyutdannede, og Accelerate for mer senior roller. Våre Sustainable FinOps eksperter får spesialtrening da de jobber med flere enheter hos en kunde enn kun IT.

Les mer om Accelerate her 👇

Vi hjelper deg fra A til B

Bandhusena anbefaler sine ansatte og ledere å ha en treårs karriereplan.

- Sett deg tydelige mål for hvordan du skal komme deg fra A til B, fra der du er til der du ønsker å være i karrieren. Hva kreves av kompetanse? Vi hjelper deg dit, gjennom programmer, kurs og sertifiseringer. Vi er til stede på alle de store tech-konferansene i Norge og deltar på både internasjonale og regionale arrangementer.

Hos Capgemini får du rom til å utvikle deg faglig og en kultur for kunnskapsdeling.

Les mer om hvordan Capgemini jobber med kunnskapsdeling 👇

Bedre tall, bedre flyt

Å jobbe med FinOps og GreenOps er faglig interessant og givende, forteller Bandhusena.

Det er veldig konkret, vi ser resultatene og vi ser forbedringene. En ting er tallene, men vi ser hvordan vi hjelper bedrifter til en bedre arbeidshverdag og flyt. For når man får utarbeidet en strategi og governance og operasjonalisert det blir det også enklere å optimalisere - bruke skyen på skyens premisser. Vi hjelper IT-enheter å trå ut av det reaktive hamsterhjulet. For mange av konsulentene er det også interessant å se sammenhengen mellom tech, business og finans - som en sa det: man blir bedre venn med forretning & finans her enn i andre roller.

Høres dette interessant ut?

Les mer om Capgemini og jobbmuligheter her! 👈