350 kolleger jobber sammen mot et felles mål. Det er nok en av årsakene til at regnskapsprogrammet Tripletex i løpet av de siste seks årene har gått fra 20 000 til over 115 000 kunder.
AI-copilot vil forsterke kundeopplevelsen
Takket være målrettet innsats og engasjement i Tripletex, er det allerede integrert mye AI-funksjonalitet i systemet.
– Noen av tjenestene vi har rullet ut til kundene våre – med stor suksess – er bilagsautomatisering og AI-assistenten. I tillegg jobber vi nå med å bygge en copilot, som kommer til å gi kundene våre en enda enklere hverdag, sier Christian Hammer.
Han jobber som Product Manager i Optimus-teamet, som fokuserer på hvordan AI brukes i systemet, og leter kontinuerlig etter hva som kan automatiseres enda mer i produktet.
Brukerne er like fornøyd med AI
AI-assistenten i Tripletex bistår kunder som trenger hjelp i systemet, ved hjelp av LLM. Bare hittil i år har assistenten tatt imot tusenvis av henvendelser.
– For å muliggjøre dette innførte vi ny teknologi som GPT-4, testet ulike modeller og infrastruktur og tilpasset hjelpedokumentasjonen til å tolkes av LLM. Språkmodellen bruker RAG (Retrieval Augmented Generation) for å søke etter hjelpeartikler som besvarer kundenes spørsmål, forklarer Ørjan Carlsen, utvikler på Optimus-teamet.
Prosjektet med å bygge og videreutvikle AI-assistenten er et tverrfaglig samarbeid mellom utvikling, forretningsutvikling og hjelpesenteret. I januar i år ble assistenten tilgjengelig for alle kunder i Tripletex.
– Det er gøy å se hvor gode resultatene er allerede, sier Hammer og oppsummerer:
- I løpet av årets første to måneder kom det over 100 000 spørsmål til AI-assistenten
- Over 80 % av svarene er korrekte
- 24 % av spørsmålene ble stilt utenfor arbeidstid – som betyr at vi kan tilby kundene enda bedre kundeservice
- Kun 11 % av spørsmålene gikk videre til support
- Folk er like fornøyd som når de får menneskelig support
Setter manuelle oppgaver på autopilot
Bilagsautomatisering er en essensiell funksjon i regnskapsprogrammet Tripletex. Den håndterer bilag for deg, noe som betyr at du slipper å legge inn fakturaer manuelt.
Med en gang bilaget kommer inn, skiller bilagsautomatiseringen på ulike produkter og fører disse mot forskjellige kostnadskontoer.
– Systemet automatiserer behandlingen av innkommende bilag, noe som reduserer risikoen for feil. Slik kan kundene sette manuelle oppgaver på autopilot og gjøre unna arbeidsoppgavene enda raskere, forteller Hammer.
Utvikler en copilot
Nå jobber Optimus med å videreutvikle AI-assistenten til å fungere som en copilot i Tripletex.
– Dette innebærer mange nye egenskaper, som at den kan svare på juridiske spørsmål, lage finansielle rapporter, generere grafer basert på kundens data og svare på spørsmål knyttet til dataen, sier Carlsen.
– For å generere finansielle rapporter, benytter vi Domain Specific Language (DSL) i JSON-format. For å gi GPT-modellen en forståelse av dette DSL-et, definerer vi det nødvendige formatet og strukturen for rapportene. Og for å forsterke GPTs kapasitet til å tenke gjennom problemløsninger, bruker vi Chain-of-Thought (CoT) prompting, forklarer Carlsen.
Dette hjelper modellen med å utarbeide en logisk prosess for å generere rapportdefinisjoner, slik at den kan lage rapporter basert på kommandoer som "lag en rapport over salg og dekningsgrad per produkt".
I tillegg kan språkmodellen utvikle Python-kode for å visualisere data, med instruksjoner om å lage en funksjon som aksepterer Pandas-dataframes.
– Dette muliggjør kjøring av funksjonen på kundedata for å trekke ut nøkkelinformasjon. Dataen som skal plottes, kan deretter settes inn i en React-komponent, noe som gir kundene muligheten til å visualisere et bredt spekter av data basert på enkle setninger, forteller Hammer.
Tverrfaglig samarbeid
I Tripletex jobber 15 tverrfaglige team med produkt og utvikling. Kompetansen innenfor Optimus-teamet spenner over hele spekteret av utvikling, og dekker AI, backend, frontend, produktutvikling og UX-design.
– Hvert enkelt medlem bringer med seg unike ferdigheter og erfaringer, som bidrar til å realisere vår visjon: Å gjøre regnskap enklere, morsommere og mer effektivt, sier Negina Mamadova, Development Manager for teamet.
Selv om Tripletex har jobbet med kunstig intelligens i mange år, er det først det siste året at utviklingen virkelig har satt fart.
– For oss er det viktig å skape smarte løsninger som gir kunden full kontroll og oversikt over sin egen bedrift – derfor er det givende å se at innsatsen gir avkastning, forteller Mamadova.
Først fellesskap. Så regnskap.
Hammer sier at det ikke vanskelig å finne faglige utfordringer, samtidig som du jobber med å forme fremtidens regnskapsprogram.
– Vi har et sterkt og erfarent utviklingsmiljø, og ekte “kodehåndverkere” som er opptatt av kode med kvalitet. Med høyt driv og korte beslutningsprosesser, leverer vi kontinuerlig verdi ut i produksjon, fortsetter han.
Spør du en “Tripletexer” om hva som er det beste med å jobbe i nettopp denne bedriften, svarer de aller fleste “folka”.
– Utfordringer, prøving og feiling, mestring og spennende prosjekter er viktig. Men det er jo alle de fine menneskene vi har rundt oss, som gjør at vi gleder oss til å dra på kontoret. Det synes, for hos oss er de aller fleste på kontoret nesten hver dag, sier Mamadova.
Er du en kodehåndverker? Dersom du kan du tenke deg å jobbe i et selskap med glede, tillit og driv, sjekk ut Tripletex sine ledige stillinger her.