ANNONSØRINNHOLD

Investerer milliarder - Vi må sørge for at teknologi i verdensklasse ikke blir “stående i bokhylla”

To milliarder euro skal investeres i å gi de kloke hodene i Capgemini kompetansen som kreves for å jobbe med GenAI på en måte som støtter kundene i arbeidet med å maksimere verdien av teknologien. De er allerede i gang, og i høst vant Capgemini prisen for Microsoft Copilot Game Changer.

- Vi må sørge for at teknologi i verdensklasse ikke blir “stående i bokhylla” - men blir brukt. I bokhylla skaper den ikke verdier for kundene! slår Lena Friberg Sørensen fast.

Hun er Microsoft Partneransvarlig i Norge, og har ansvar for det strategiske samarbeidet mellom Capgemini og Microsoft.

Lena Friberg Sørensen
Lena Friberg Sørensen Vis mer

- Microsoft har teknologi i verdensklasse, vi har kloke hoder og nærhet til norske bedrifter som trenger gode løsninger, så samarbeidet passer som hånd i hanske, sier Lena Friberg Sørensen.

I høst vant Capgemini Copilot Game Changer-prisen. Prisen er en anerkjennelse av selskapets vellykkede Copilot-prosjekter, der man støtter kundene i arbeidet med å maksimere verdien av AI-teknologi.

To milliarder euro til kompetanseheving

- Det har vært så mye skriverier og snakk om Generativ AI, hvordan det kan brukes både profesjonelt og privat, det bidrar til at kundene er opptatt av og nysgjerrige på alle mulighetene. Hvordan kan de hente ut verdiene av Gen AI? sier Pandula Bandhusena.

Han er leder for Cloud og Customs Applications i Norge, med 400 ansatte.

Pandula Bandhusena
Pandula Bandhusena Vis mer

- Hvordan kan du som leder tilrettelegge for at dine ansatte er oppdaterte og har kompetansen som kreves?

- Dette er et stort satsingsområde for oss. Konsernsjefen i Capgemini Group, Aiman Ezzat, har uttalt at vi vil investere to milliarder euro i de kommende årene for å styrke kompetansen på Generativ AI. Dette sikrer at våre konsulenter får den støtten de trenger for å være i front. Vi er allerede godt i gang og bruker Gen AI aktivt i våre kundeprosjekter. Konsulentene får tilgang til nødvendig opplæring, analyser og sertifiseringer, i tillegg til de nyeste verktøyene og teknologiene. Samtidig forventer jeg at de selv griper mulighetene og tar ansvar for egen kompetanseutvikling. Kjenner jeg mine ansatte rett, så vet jeg at de er nygjerrige på ny teknologi og kan ikke vente med å prøve de ut for å skape enda mer verdi til våre kunder. De er også flinke til å dele sine erfaringer på tvers av selskapet, noe som er en viktig del av vår hverdag, smiler han.

Sitter tett på AI-revolusjonen

To av konsulentene som har tatt i bruk Copilot i prosjekter ute hos kunde er Endre Sølvberg Tønnessen og Bente Cecilie Lio.

Begge synes det er spennende å sitte så tett på AI-revolusjonen.

LES OM UTVIKLERNES “WOW-ØYEBLIKK” UNDER ARTIKKELEN.

- Da jeg begynte på masteren min i maskinlæring for to år siden, hadde nettopp ChatGPT-3 kommet ut og satt internett i fyr og flamme, forteller Endre. - Interessen for fagfeltet vokste enormt, og det har vært fantastisk å se utviklingen. Over bare de siste to årene har vi sett enorme fremskritt, med forbedringer av eksisterende metoder og helt nye tilnærminger.

Tror ikke utviklere blir erstattet med det første

Begge utviklerne trekker fram Upskill, Capgeminis plattform for kunnskapsdeling, der man har kurs og workshops.

- Upskill er veldig mye brukt og er delt opp slik at du kan følge ulike "communities" som utvikling, arkitektur, cloud osv. Her har jeg selv bidratt med deling av egne erfaringer tidligere, sier Bente Cecilie Lio.

- I vinter deltok jeg på en intern kunnskapsdeling, via Upskill.no, der en kollega i Oslo fortalte om sin erfaring med å bruke Copilot. Vi syntes dette hørtes interessant ut og det bidro til at vi satte i gang prosessen med å få ta i bruk Copilot i vårt prosjekt.

I dag har hun stor nytte av Copilot i det daglige arbeidet.

- Samtidig er det tydelig at jeg ikke kommer til å bli erstattet av AI med det første. Forslagene jeg får fra Copilot er i stor grad veldig nyttig, men det krever også at man følger med på det som kommer ut, for det er ikke alltid den treffer spikeren på hodet, sier den erfarne utvikleren.

Får kompetanse i Graduate-programmet

Endre er nyutdannet og deltar i Capgeminis Graduate-program, der han får innsikt og kursing i en rekke temaer, fra systemarkitektur til soft-skills. I tillegg trekker han fram at læring og kompetanseheving er en del av arbeidshverdagen i selskapet.

- Vi hadde nettopp en workshop i teamet om Copilot-integrasjon i utviklingsmiljøene våre og fikk tips og triks fra andre erfarne brukere. For kode, test og dokumentasjonsgenerering må selvfølgelig et menneske være med i loopen og verifisere at det blir riktig, men det er fortsatt stilig å se mulighetene som nå viser seg. Det er nok en del tidsbesparelse i å få genererte maler for boilerplate, konfigurasjoner og enkel repeterende logikk som er direkte relevant for prosjektet.

Må tenke helhetlig

Pandula Bandhusena kan bekrefte at Copilot blitt et viktig verktøy i arbeidshverdagen for hans ansatte.

- Når man tar i bruk GenAI i utvikling er det viktig å tenke på hele livssyklusen, fra business demand to operate - ende til ende. Mange tenker nok mye på akkurat kodingen når de tenker på utvikling, sier han.

Og så er det selvsagt viktig å tilpasse kundens behov og situasjon.

- Som sagt er mange selskaper interesserte i Gen AI og bruken av dette for å oppnå forretningsmål, men de har ulike forutsetninger. Noen større selskaper har gjort store investeringer, andre har ikke de mulighetene - så vi må finne løsninger som passer til hvert prosjekt, hver kunde sammen med våre partnere. Her er samarbeidet med Microsoft viktig, vi jobber ofte sammen for å dra nytte av våre ulike perspektiver.

Tech og mennesker

Capgemini er Global System Integrator (GSI) for Microsoft.

- Det er ikke så mange som er det, sier Lena Friberg Sørensen, og forteller at de to selskapene har en lang tradisjon for samarbeid.

- Vårt strategiske samarbeid med Microsoft gjør at vi kan levere bedre til kundene.

Selv jobbet hun i Microsoft i mange år før hun for to år siden kom til Capgemini med kunnskapen, kompetansen og nettverket sitt.

Hvordan har det vært å gå til konsulentbransjen?

- Det er utrolig interessant! smiler hun. - Det har gitt meg en ny forståelse av hvordan løsninger blir utviklet, samspillet mellom teknologi og mennesker. Teknologi er viktig, men like viktig er kompetanse på endringsledelse og forståelse for bedrifters utfordringer. I den rollen jeg har får jeg sørge for at vi har tilgang til den nyeste teknologien, og ser hva konsulentene trenger for å ta den i bruk - og det skjæringspunktet trives jeg godt i.

Konsulentenes “wow-øyeblikk”.

Endre Sølvberg Tønnesen:

Mitt mest minneverdige «wow-øyeblikk» var når jeg skulle lære meg en annen kodebase for mitt nåværende prosjekt. Det var en ganske stor monolitt skrevet i Java 8 der mesteparten av koden ble skrevet i 2012. Jeg tenkte meg litt om hvordan jeg skulle angripe dette på forhånd. Det er ikke bare bare å sette seg inn i noe sånt og prøve å få oversikt, spesielt ikke på kort tid. Det var her jeg fikk tanken på om Copilot kunne være til hjelp. Jeg begynte rett og slett bare å spørre Copilot om kodebasen.

Endre Sølvberg Tønnesen
Endre Sølvberg Tønnesen Vis mer

Til min store begeistring begynte Copilot å gi meg detaljerte forklaringer på funksjoner og klasser som var nøyaktige og relevante. Den hjalp meg med å identifisere nøkkelkomponenter og forstå sammenhengen mellom ulike deler av koden. Dette gjorde det enklere å navigere gjennom kodebasen og få en helhetlig forståelse innen tidsfristen jeg hadde. Å ha en interaktiv lærer med meg på laget som jeg kunne spørre om hva som helst, og å innse mulighetene dette gir, var ordentlig kult.

Bente Cecilie Lio:

I forbindelse med en ny saksbehandlingsmodul vi skal utvikle for kunden, skulle jeg blant annet lage et forholdsvis stort JSON skjema ut fra en JSON jeg allerede hadde laget. Jeg så for meg at dette ville ta lang tid, men uten at jeg aktivt tenkte på å bruke Copilot, begynte den å foreslå hva som ble neste del av JSON skjemaet. Jeg trengte bare å se over og gjøre små justeringer på forslagene som kom fortløpende. Dette anslår jeg at sparte meg for flere timer med arbeid, som fort også kunne ha inneholdt manuelle feil. Som en bonus rettet også Copilot opp en mangel jeg hadde i den opprinnelige JSON-en. Den skulle blant annet inneholde 8 vindretninger som saksbehandler kunne velge fra, men jeg hadde bare tatt med 7. Dette fikset Copilot for meg.

Bente Cecilie Lio
Bente Cecilie Lio Vis mer

Copilot har vært veldig nyttig ved å spare meg for å google og selv filtrere ut relevant informasjon når jeg trenger å finne svar på ting, men da må jeg selv huske å spørre Copilot. I dette tilfellet, og selvfølgelig ellers når jeg skriver kode, fikk jeg hjelp uten at jeg måtte tenke på å be om hjelp.