ANNONSØRINNHOLD

Jo, koding handler om mennesker

Da Steffen Almås var 14 år, så han for seg at koding handlet om å sitte alene foran datamaskinen i et mørkt rom. Så feil kunne han ta.

- Som 14-åring kodet jeg mitt første spill i Java. Alene på gutterommet med hettegenser over hodet, forteller Steffen Almås.

Allerede da var utviklerinteressen skapt, og han visste at teknisk koding var det han skulle jobbe med. Valget var derfor enkelt da han skulle velge studieretning etter videregående skole: Rett på bachelor- og masterutdanning innen IT. Ja, kodingen kjente han til, men at vel så mye av jobben skulle handle om mennesker, hadde han ikke gjettet som tenåring. I dag jobber Steffen som skykonsulent i Sopra Steria, med DevOps som hovedfagområde.

- For å lykkes med koding, er det også avgjørende med god kommunikasjon med mennesker. Både de du jobber i team med, men vel så viktig de du skal løse problemene for. Først da kan vi klare å gjøre en forskjell, sier Steffen.

Så, i dag sitter han sjelden alene på et rom for å få utført en utviklerjobb.

- Største delen av jobben er faktisk å snakke med kunden, og forsøke å finne ut av hva som er problemet og hvordan det skal løses. For å lykkes med det, er god kommunikasjon avgjørende, sier Steffen.

Veien til IT-utdannelsen


At rollen som konsulenter handler om mer enn bare tekniske ferdigheter, kan også Marta Dubas si seg enig i. I motsetning til Steffen, som gikk rett på planlagte studier, prøvde hun litt forskjellig før hun fant ut at IT-utdanning var greia.

- Jeg studerte både design, økonomi og andre fag før jeg ble ferdig med IT-utdannelsen som 29-åring, sier Marta.

I dag jobber hun som integrasjonsarkitekt i Sopra Steria.

- Vi er utdannet innen et tekniske fag, men ender opp med å jobbe med mennesker. Vår jobb er å hjelpe kunder med å løse et problem, for å få til det jobber vi tett i team, sier Marta.

For selv om noen jobber med DevOps og andre med integrasjoner, jobber de alltid som et team – med ett felles mål: Å løse en utfordring for den aktuelle kunden.

- Vi er hjelpere, rett og slett. Det synes jeg er fint med denne jobben. Med tekniske ferdigheter og god kommunikasjon med mennesker, klarer vi å løse utfordringer som gjør hverdagen bedre for andre, sier Marta.

Vil bruke KI til kjedelige oppgaver


Fremover håper både Marta og Steffen at kunstig intelligens kan brukes enda mer for å løse det det ser på som kjedelige oppgaver i dag, slik at de heller kan bruke mer tid på det som er spennende.

- Så kan vi få enda mer tid til å bygge gode systemer som gir synlig effekt ute i samfunnet. Det er det som er morsomt med denne jobben, avslutter Steffen.