ANNONSØRINNHOLD

Skytjenester som betyr noe: Innovasjon i krysningspunktet mellom teknologi og forsikring

Det handler om å skape løsninger som virkelig betyr noe, både for Capgeminis kunder innen finans - og for deres kunder igjen. Møt konsulentene som jobber i skjæringspunktet teknologi og forsikring.

- Finans er en utrolig spennende og ofte livsviktig bransje, som bidrar til å drive teknologien fremover i en kontrollert setting, sier løsningsarkitekt i Capgemini, Vegard Rugeldal.

I desember har Rugeldal jobbet fem år i Capgemini, som løsningsarkitekt og rådgiver for kjernetransformasjonens skytjenester.

Han og kollega Marianne Moe-Helgesen jobber på prosjekt for Nordea Liv, et av Norges største private livsselskap, som leverer forsikringsrelaterte spareprodukter og produkter som gir finansiell trygghet til kundene.

- Målet for prosjektet er å fase ut tre egenutviklede legacy kjernesystemer, og migrere porteføljen over på en ny, skybasert plattform, forklarer Marianne Moe-Helgesen.. Hun er development manager i programmet med ansvar for å koordinere alle utviklingstrømmer. Hun har vært med hele veien, fra forprosjektstadiet for to år siden.

- Slik får man en mer fleksibel og framtidsrettet løsning, som kan støtte videre digitalisering og høyere kundeforventninger raskere og mer kostnadseffektivt, fortsetter hun.

- Vi skal modernisere kjernesystemene og når prosjektet er ferdig skal toget være framme på den perrongen i skyen som kalles “cloud native”, supplerer Vegard. - Det er ambisiøst og spennende - og toget er på god vei!

Fascinerende og givende

Begge har lang fartstid fra skjæringspunktet finans og teknologi.

Vegard har 13 års erfaring i flere forskjellige roller, med hovedfokus på skytjenester.

- Gjennom min rolle som konsulent har jeg fått muligheten til å jobbe med samtlige av Norges største aktører innen bank, finans og forsikring gjennom forskjellige transformasjonsprosjekter. Det har vært fascinerende å følge utviklingen i denne sektoren over de siste 13 årene.

Marianne har jobbet innen finansbransjen hele karrieren, primært innen forsikring.

- Jeg har jobbet innen bank og forsikring i snart 20 år. Først jobbet jeg flere år som utvikler, deretter har jeg gjort prosjekt- og programledelse og jobbet mye med smidige metoder.

Hun trekker fram hvor givende det er å få være med å utvikle gode løsninger for forsikringsbransjen.

- Det å være riktig dekket til man skal pensjoneres, eller om et uhell skulle inntreffe, kan være avgjørende for din og din families fremtidige livskvalitet. Å bidra til å lage gode løsninger der folk forstår hvordan de skal velge riktige produkter, og få gode opplevelser når de har behov for bistand, er ordentlig givende, smiler hun.

Nye krav - store muligheter

Tine Gevelt er Head of Financial Services Norway & Chief Sales and Portfolio Officer Financial Service Nordics.

Hun har jobbet i bransjen i 15 år, de siste seks årene i Capgemini, og hun ser en endring i mentaliteten i bransjen.

- Det er ikke lenger snakk om å “flytte over i skyen” men å designe nye løsninger i skyen, forklarer hun.

Finansbransjen, både bank og forsikring, har vært gjennom en enorm utvikling de siste årene, mye har med mulighetene i sky å gjøre.

- Skalerbarheten og robustheten i skyløsninger gjør at man kan utnytte data på en god måte, sier Gevelt.

En utfordring for bransjen kan være å finne balansen mellom kundeopplevelse og compliance, mellom brukervennlighet og å etterleve de regulatoriske kravene.

KYC og AML er to forkortelser som ofte dukker opp i samtalen med Gevelt, det står for Know Your customer og Anti Money Laundrey.

- Det er mange regulatoriske krav å ta hensyn til, og kundene krever stadig mer. Det gjør det til et spennende felt å jobbe med, sier hun.

- Capgemini skal være kundenens Trusted Advisor, og i det ligger at vi innimellom må utfordre, foreslå de løsningene vi tenker er best. Med riktig teknologi, høy kompetanse og en kultur for samarbeid leverer vi løsninger som skaper verdier for kundene i sektoren, sier Tine Gevelt.

Fokus på FinOps og GreenOps

Det er et nytt fokus på bærekraft og kostnadskontroll i skyen, GreenOps og FinOps, noe leder for Capgemini Cloud og Custom Application, Pandula Bandhusena, har fortalt om i en tidligere artikkel:

“FinOps og GreenOps handler om å redusere kostnader og miljøavtrykk, og vokser fram som en ny best practice når man tar i bruk skytjenester. I Capgemini har vi hatt stort fokus på disse områdene lenge og har kompetanse og erfaring, samt en innholdsrik verktøykasse for å optimalisere disse områdene for kundene. Vi ser absolutt at det er en økende bevissthet hos kundene.”


For å lykkes med å forberede skyløsningene for framtiden må konsulentene ha teknisk know-how og en dyp forståelse for å kunne bruke de rette verktøyene for å optimalisere løsningene. Hvordan jobber konsulentene i Nordea Liv med dette, både i arbeidshverdagen og strategisk?

- Pandulas refleksjoner treffer virkelig spikeren på hodet. FinOps seiler frem som en av de viktigste områdene for å lykkes i skyen i lengden! sier Vegard.

- I Capgemini har vi dedikerte eksperter på FinOps, som jeg ofte drar inn i prosjekter for å introdusere konseptet. Deretter bruker jeg selv diverse «FinOps-Foundation»-baserte verktøy daglig for å navigere korrekt i dette landskapet. Og den viktigste delen av dette arbeidet er kunnskapsdeling til kunden.

- Et av de viktigste poengene med FinOps er at alle ressurser som er involvert i skyarbeidet, på tvers av hele organisasjonen, må ta et aktivt eierskap til kostnadene i skyen og jobbe proaktivt for å optimalisere dem. Det er da man virkelig oppnår suksess. Nordea Liv er et godt eksempel på dette, og mitt inntrykk er at sektoren generelt føler seg hjemme både i begrepet og innholdet i FinOps, bokstavelig talt, avslutter Vegard.