ANNONSØRINNHOLD

Slik samarbeider Simen og Aleksandar fra konsept til ferdig bagasjetjeneste

Simen Simonsen og Aleksandar Perendic jobber med hver sin del av teknologibaserte tjenester i Avinor. Simen ser de forretningsmessige mulighetene, mens Aleksandar utvikler konseptene til faktiske løsninger. Disse systemene har blant annet bidratt til at Oslo Lufthavn Gardermoen nå er kåret til Europas mest effektive og punktlige flyplass.

Har du tenkt over hvor enkelt det er å reise fra utlandet til en mindre flyplass i Norge? La oss si at du sjekker inn bagasjen i London, mellomlander på Gardermoen, og henter ut bagasjen når du lander på din endelige destinasjon, for eksempel i Kristiansand.

Enkelt og smidig.

Vel, det hadde ikke vært så smidig uten funksjonen Domestic Transfer.

Før 2017 måtte du nemlig sjekke inn bagasjen og håpe at flyet ikke var forsinket, hente ut bagasjen når du landet på Gardermoen, ta bagasjen gjennom tollen for så å sjekke inn på nytt, rushe gjennom sikkerhetskontrollen og krysse fingrene for at køen ikke var så lang at du ikke rakk flyet ditt videre.

Dette husker forretningsutvikler Simen Simonsen veldig godt. Han har over 26 års fartstid i flybransjen, først i SAS, og de siste 13 årene i Avinor.

– Det var ikke bare-bare å få overbevist Tollvesenet om en endring, vi har nemlig en særnorsk tollregel som sier at all bagasje må sjekkes på første stopp inn i landet. Vi startet derfor et tverrfaglig prosjekt for å bruke teknologi til å lage en løsning som gjør passasjerreisen smidig, og tilfredsstiller kravene fra Tollvesenet. Det klarte vi, forteller Simen.

Tett samarbeid med eksterne miljøer

Aleksandar er systemutvikler i Avinor, og jobber daglig med teknologien bak Domestic Transfer. Han er veldig stolt av å jobbe med et system som, bortsett fra noen integrasjoner mot eksterne benyttet i løsningen, er helutviklet av Avinor.

– Det at vi utvikler så mange av systemene våre selv, gjør at arbeidshverdagen min er både spennende og variert. Domestic Transfer har stor påvirkning på andre viktige systemer på flyplassen. Det kommer stadig noen ønsker for Domestic Transfer via Simen, enten å introdusere nye features eller gjøre noen endringer. Det er en god balanse mellom å vedlikeholde og utvikle noe nytt, forteller Aleksandar.

Noe av det mest spennende med jobben er samarbeidet med eksterne utviklermiljøer, forteller han:

– Vi jobber med å koble flere flyselskaper opp mot Domestic Transfer. Jeg har derfor et tett samarbeid med ulike flyselskaper og Tollvesenet. Det er spennende å se hvordan de utvikler sine systemer, og hvordan de bruker våre systemer sammen med sine egne.

image: Slik samarbeider Simen og Aleksandar fra konsept til ferdig bagasjetjeneste

Helautomatisk bagasje

Visste du at Norge var først i verden med å utvikle og lansere selvbetjent bagdrop for 20 år siden? Og at dette systemet gjorde av vi unngikk de forsinkelsene og kaoset som rådet på andre europeiske flyplasser i koronaårene?

Nå står det et splitter nytt bagasjeanlegg klar til bruk på Gardermoen. 20 nye selvbetjente bagasjeautomater skal øke kapasiteten betraktelig og forhindre kø på de mest hektiske utfartsdagene.

– Utfordringen var at vi måtte øke kapasiteten med minst 30 prosent samtidig som sporbarhet skulle bedres, og dette skulle muliggjøres i eksisterende areal på flyplassen, forteller Simen.

I det nye anlegget, som er verdens første i sitt slag, legger du bagasjen i det vi kaller «tubs», eller kasse om du vil, som sendes i bagasjeanlegget. Hver «tub» blir sporet slik at man til enhver tid vet hvor bagasjen din er. Du kan sjekke inn mange timer før avgang. Kofferten din blir røntgenscannet og fotografert, og så sendt til Dynamic Bag Store, som er et «bagasjehotell», i påvente av å bli lastet om bord i flyet.

– Bortsett fra selve bagasjeautomatene, styringssystemet til bagasjeanlegget og de systemene passasjerene ser, så er alle støttesystemene «under panseret» utviklet av Avinor, forteller Simen.

Det er mye testing i forkant av en slik lansering. I løpet av sommeren har charterturister og reisende med SAS og Thai Airways brukt systemet på dagtid, mens Avinors egne utviklere har kjørt tester på nattestid, når flyplassen er tom for passasjerer.

– Det er veldig gøy å få jobbe med løsninger som alle kjenner til, og som gjør reiseopplevelsen så mye bedre for folk, sier Aleksandar.

Teknologi blir stadig viktigere

Teknologi blir en stadig større del av Avinor. Fremover vil utviklermiljøet ta i bruk både AI og i enda større grad skybaserte tjenester. Nyansatte vil også få muligheten til å være med i dette arbeidet fra start, og dermed kunne påvirke hvordan Avinors teknologiinfrastruktur skal utvikles.

– Jeg har jobbet i Avinor i ett år, og tar en mastergrad i informasjonssikkerhet ved siden av jobben. Jeg får mye støtte fra ledelsen og kolleger, og jeg får brukt erfaringene fra jobben i mange av fagene. Det er mye spennende som skjer i mitt fagfelt i Avinor.

Det er effektivitet og kvalitet på flyplassen som er et av de viktigste satsningsområdene framover. AI og et konsept kalt Total Airport Management, er viktige deler av det.

– Avinor er jo ansvarlig for flyplassen og punktligheten, totalt sett. Det betyr at vi må jobbe for å få alle aktører til å samarbeide godt sammen. Det inkluderer oss selv, våre leverandører og samarbeidspartnere, som er alt fra flyselskapene, til ground handlerne og sikkerhetsfolkene. Vi skal fortsatt være en av verdens mest effektive flyplasser, så her ligger det mye spennende arbeid framover, både for oss i forretningsutvikling og utviklermiljøet, avslutter Simen med et smil.