Det norske CMS-et Enonic er nok kjent for mange som har jobbet med innholdssiden av bransjen en stund. De har holdt på siden tidlig på 2000-tallet, og har vokst sakte men sikkert siden den gang.
I dag teller de drøyt 20 ansatte i Oslo, og etter lanseringen av en helt ny plattform i 2015 har de også tatt steget ut i verden med sitt hybride CMS som skal gjøre både utviklere og brukere fornøyde.
– Vi hjelper kundene til å bygge bedre kundereiser, forteller Siw Grinaker, Community Manager i Enonic.
Ivrige fra starten av
Da Kode24 ble lansert i 2018, var gjengen hos Enonic tydelig begeistret med én gang.
– Vi så jo fort at dette var folk som var veldig engasjerte, og de ble kjapt et veldig fint tilskudd til det norske utviklermiljøet, sier Siw.
Da var også veien kort til å ville engasjere seg i prosjektet – både for å støtte det de så på som et positivt tilskudd i bransjen, men også for å kunne spre ordet om Enonic til potensielle ansatte og utviklere som jobber med det.
– Vi tok kontakt rett etter lanseringen for å høre om hvordan vi kunne bidra, men da var det nok litt tidlig, forteller hun.
Men da Kode 24 lanserte Patreon-løsningen i forbindelse med starten av koronapandemien, var Enonic blant bedriftene som raskt kastet seg på som støttespillere.
– Den selvbetjente løsningen er definitivt noe vi satte stor pris på i utgangspunktet. Det gjorde at det var et mer aktivt valg fra vår side og gjorde terskelen for å bli med lavere, forteller Siw.
Veldig god eksponering
Gjennom tiden de har vært Patreons, sier Enonic at de har fått mye og god eksponering i flere flater.
– Det er jo noen som har lignende løsninger, men som nærmest glemmer deg idet du har betalt. Hos Kode24 får vi god eksponering på både nettsiden og i podkasten, sier Siw.
At Kode24 er autentiske og oppriktig engasjerte i det som rører seg i det norske utviklermiljøet er også noe Enonic trekker frem som det mest positive.
– Dette er folk som har et virkelig brennende engasjement for bransjen i Norge – og det er positivt for alle parter, sier Grinaker.
Ble gullpartner etter god erfaring
Etter et snaut år som sølv-partnere, valgte Enonic å skru opp samarbeidet et hakk og gikk inn som gullpartner.
– Vi følte vi hadde fått mye allerede, og det var lite som skulle til for å overtale oss til å bli gullpartner, forteller Grinaker.
Hun forteller at de i hovedsak har tre mål med partner-programmet:
– Det ene er å nå ut til potensielle ansatte som leser Kode24 jevnlig. Det er jo en nettavis som definitivt kun fungerer for utviklere – og du må nesten være utvikler for å skjønne hva de skriver om, sier hun.
I tillegg ønsker de å nå de mange utviklerne som jobber i Enonic ute hos kundene – enten de bruker open source-varianten eller er betalende kunder.
– Det tredje motivet handler rett og slett om å støtte noe vi ser på som et veldig positivt tilskudd til den norske IT-bransjen, avslutter Siw.