– Hvis du ser for deg en typisk programmerer ser du nok for deg en mann. Det er nok ikke nok jenter som tør å satse på et «mannsyrke», sier 14 år gamle Lilly Kristin Moe som går 9. klasse ved Apalløkka skole.
Hun deltok nylig i et prosjekt i regi av foreningen Girl Tech der hun sammen med et tjuetalls andre jenter på 9. klassetrinnet brukte fritiden til å lage egne apper. Hun og fire andre jenter har laget det hun kaller en "outfit generator" som de har kalt "OutGoing". Appen skal hjelpe deg med å finne ut hvilke klær du skal ha på deg.
Aya Touzani (15) har også vært med på å kode appen. Hun forteller at den fungerer ved at man tar bilder av klærne man har hjemme og legger inn i appen. Så kan appen hjelpe deg med å lage kreative "outfits" basert på dette.
– Appen er med for å forebygge global oppvarming, fordi du slipper kjøpe nye klær for å lage en hel outfit; appen er med på å lage en helhetlig outfit av det du har i skapet. Den er også med på å spare masse tid på å velge klær, noe vi jenter ofte bruker masse tid på, sier Touzani til kode24.
Men selv om de nå har fått prøvd seg på utvikleryrket, er det slettes ikke sikkert dette blir veien de velger senere.
Gøy, men vanskelig
Jentene synes det har vært både gøy og lærerikt å jobbe med appen, og få lære hvordan man kan lage apper som kan løse ulike problemer.
– Vi har lært mange grunnleggende ting om programmering og vi har også lært at programmering ikke bare handler om å få ting til å virke, programmering går ut på masse forskjellig, som for eksempel design, sier Touzani.
Hun synes det har vært veldig moro å lære om programmering. Klassevenninnen Lilly Kristin Moe er enig, selv om det har vært vanskelig.
– Det morsomste har helt klart vært å greie noe man ikke visste at man klarte. Når man sitter og jobber med programmering er det en tålmodighetsprøve, men det er absolutt verdt det når du får til det du jobber med, sier Moe.
Mens Touzani synes det vanskeligste har vært å velge hvilke idéer som skulle bli med i den endelige appen, synes Moe at selve programmeringen har vært vanskeligst. Hun forteller at det har vært vanskelig å ikke gi opp når ting var vanskelig å få til.
– Koding er jo et slags type språk, og det å skulle lære seg et nytt språk er veldig vanskelig.
Vil ikke bli utviklere
Men selv om begge de to niendeklassingene synes det har vært veldig moro å jobbe med å utvikle en app fra bunnen av, tror ingen av dem at de kommer til å velge utvikleryrket.
– For min del så vil jeg si nei. Dette her har jo helt klart vært en opplevelse for livet, men det blir nok ikke noe jeg kommer til å satse på, sier Moe.
Heller ikke Aya Touzani kunne tenkt seg å jobbe med å utvikle apper.
– Det har vært veldig gøy å få muligheten til å prøve teknologi, men jeg har funnet ut dette ikke er noe jeg vil bli, fordi jeg har ikke de interessene til å programmere for å løse problemer, sier Touzani.
– Hvorfor tror dere det er flere gutter enn jenter som jobber som utviklere?
– Jenter som driver med programmering og koding blir jo, i for eksempel filmer, sett på som veldig nerdete, og det er nok mange jenter som vil unngå å bli sett slik på, sier Moe.
Touzani tror noe av grunnen er at jenter ofte ikke har blitt interessert i koding, siden de ikke har fått vite så mye om hva teknologi og programmering går ut på.
– Mange tenker at man bare sitter foran en skjerm og skriver masse koder, men etter Girl Tech-prosjektet har jeg skjønt at det går ut på mye mer enn det, sier Touzani.
– Derfor trenger vi flere prosjekter som Girl Tech for alle aldre, fordi det finnes mange der ute som kan finne ut at de elsker teknologi, og vil begynne å jobbe med det, fortsetter hun.
«Jeg syns programmering blir fremstilt som noe ganske kjedelig, spesielt i filmer og TV-serier.»
Kunne tenke seg design
En som kunne tenkt seg å jobbe med apputvikling, er Lena Marek (14). Hun var også med på teamet som lagde OutGoing-appen.
– Jeg kunne ha sett for meg å jobbe med appdesign i fremtiden. Min jobb på gruppen var designer, som betyr at jeg måtte bestemme farger, utseende og stilen til appen.
Hun forteller til kode24 at hun jobbet ekstra mye på fritiden for å tegne logoen til appen, noe hun syntes var veldig gøy – så gøy at hun altså ser for seg en framtid som designer.
Og hun synes programmering ofte blir fremstilt som kjedeligere enn det er:
– Jeg syns programmering blir fremstilt som noe ganske kjedelig, spesielt i filmer og TV-serier. Og vanligvis når vi tenker på arbeid i teknologibransjen tenker vi på menn, og det kan få folk til å glemme at programmering er noe alle kan lære seg, sier Marek.
Ikke bare koding
Helena Koch Haugane jobber som Azure-spesialist i Microsoft Norge, og har engasjert seg i Girl Tech. Hun mener at selv om ikke alle har lyst til å fortsette å kode etter å ha prøvd det, så er det uansett viktig å inspirere jenter til teknologi i tidlig alder.
– Det er en utbredt misforståelse i samfunnet at teknologi kun handler om koding. Girl Tech viser vi frem helheten i utviklingsprosjekter med produktutvikling, brukerdesign, markedsføring, testing og koding. Vi jobber også med jentene om viktige egenskaper som samarbeid og problemløsning i team – og å ikke gi opp når noe er vanskelig, sier Koch Haugane.
– Hva kan bransjen gjøre for å få flere jenter interessert?
– Forskning viser at interessen for teknologi blant jenter ofte faller ved 10-11 årsalderen. Vårt mål er å så interesse tidlig gjennom utforsking av teknologi, slik at jentene forstår mulighetene teknologi kan tilby, sier Koch Haugane.
Mange av jentene som deltok i Girl Tech-prosjektet uttrykte at det var helt utelukket med en karriere innen teknologi før prosjektet. Men så endret de syn i løpet av prosjektet, ifølge Koch Haugane.
Bare 14% er kvinner – og mange av dem lønnstapere
Trenger flere tiltak
Koch Haugane forteller at forskning viser at mangel på kvinnelige rollemodeller gjør at færre jenter søker seg til utdanning innen IT. Hun valgte selv å gå realfag og teknologi på NTNU fordi hun hadde gode rollemodeller i familien.
– Men dette bør ikke være en nødvendighet. Samfunnet er ansvarlig for å gi både jenter og gutter like muligheter. I en stadig mer teknologidrevet verden gir teknologisk kunnskap makt. Hvis ikke begge kjønn er likestilt innen teknologi, får kvinner mindre makt.
Hun mener det trengs flere tiltak som Girl Tech for å få bukt med kjønns- og mangfoldsubalansen, og at dette også må bli en del av skolehverdagen.
– Teknologijobber fremstilles ofte på en måte som ikke appellerer til unge jenter. Ved å introdusere teknologi på en praktisk og engasjerende måte - og hva den skal brukes til, kan vi gi dem et nytt perspektiv og vise dem det brede spekteret av muligheter som finnes.
Det er lettere å forstå hva en lærer eller en lege gjør, enn en apputvikler, påpeker hun.
– Bransjen må bli flinkere til å kommunisere på en enkel og forståelig måte det spennende arbeidet vi gjør.