– Det er alltid godt å vinne, spesielt over læreren!
Det forteller 17-åringene Mikkel Engh-Kristensen, Brede Klokkerud Hella, Victor Berg, Isabell Helén Liu Borge, Gia Binh Nguyen Tran, Oda Sofie Tobiassen og Vincent Alexander Mosvold Bech til kode24.
De er noen av medlemmene på vinnerlaget "Rådhuset" i årets påskekrim fra kode24, og noen av elevene i IT 1-klassen på Lillestrøm videregående skole som utgjorde laget.
Med sine 206.000 poeng slo de dermed ikke bare norske utviklere på lag som Norsk Programmering, Evidi, Netcompany og Bouvet – men også laget til vikarlæreren sin, Nathaniel Bjerke-Kildal.
– Det var like så greit å slå alle, når de først skulle slå mitt lag, ler han.
Påskekrim 2024: Noen har hacka helseplattformen!
Veldig stolt
Det hele starta onsdagen før påske. Påskekrimmen til kode24 var i gang, og etter å ha gjort seg ferdig med databaser og Firebase hadde Bjerke-Kildal bare to timer igjen før påskeferien.
21-åringen Bjerke-Kildal studerer informasjonsteknologi ved OsloMet, jobber deltid som vikarlærer og hadde selv starta på kalenderen. For å fylle de to timene før påske fikk han en tanke om at kanskje elevene også kunne prøve seg denne onsdagen.
– Vi endte opp med å se litt på oppgavene på fredag også, ettersom det falt veldig i smak. Det var da de endte opp med å ikke bare slå mitt lag, men klatre helt opp til førsteplass, forteller Bjerke-Kildal.
– Jeg venta litt at de fort kom til å falle ned, i løpet av helga. Men neida, de fortsatte med oppgavene gjennom helga og endte opp med å lede søndag, og. Jeg ble veldig stolt da jeg så det.
Det endte med seier. Og dermed er det andre året en IT 1-skoleklasse vinner en kode24-konkurranse; i 2020 var det Sandnes videregående skole som vant julekalenderen vår.
Møt vinnerlaget: En klasse på Sandnes videregående skole
Kunne mye fra før
Påskekrimmen til kode24 handla i år om at noen hadde hacka Porsgrunns nye helseplattform, og lagt igjen spor på diverse måter på helse-pla-ge.com.
– Hadde dere lært nok på skolen til å takle påskekrimmen vår, synes dere?
– Vi kunne noe fra før av, som for eksempel redigere og endre HTML med devtools. Andre oppgaver handlet om nye temaer. Å endre cookies hadde vi ikke vært borti før, samt temaer som API-er og endre HTTP-metoder. Men dette var noe vi fant ut av i felleskap i timen, forteller videregåendeklassen.
På spørsmål om gjengen nå skal gå videre med programmering og bli utviklere, er det litt både óg. "Noe med AI" nevnes som mulig karrierevei for noen av dem.
Bruker unge folk musematte?
Uansett hvor veien går videre for 17-åringene, føler vikarlærer Bjerke-Kildal at elevene har fått noe ut av å vinne påskekrimmen.
– Først og fremst føler jeg absolutt det har vært ekstremt lærerikt. Det er noe med at man får en oppgave som ikke er konkret «løs dette, med det vi akkurat har gått gjennom i timen». Kalenderen baserer seg mer på å prøve seg frem, og det å diskutere sammen om løsningen. Det er ikke alltid like lett å få den type læring i undervisning, sier læreren, som selv var elev på Lillestrøm videregående, for ikke så altfor mange år sida.
Årets premie er blant annet musematter – kode24 tenkte dette var litt retro og gøy i 2024. Men det store spørsmålet nå, er om 17-åringer i det hele tatt bruker musematter.
– Det ble litt diskusjon, og etter en håndsopprekning fant vi ut av at rundt halvparten av klassen bruker musematter, svarer elevene.
– De som ikke har det, tenker at dette er en fin mulighet til å begynne å begynne å bruke musematte.