Folk bruker mellom 11 og 20 prosent av tiden foran PC-en til dataproblemer, ifølge forskning.no.
Nettavisen viser til en dansk studie, hvor forskere har rekruttert 234 deltakere mellom 10 og 69 år. Flertallet satt seks til åtte timer om dagen foran maskinen.
Deltakerne var alt fra studenter og konsulenter til regnskapsførere. En "ikke ubetydelig del" skal ha jobbet med IT.
Og det gjennomgående funnet? Jo; frustrasjon er fremdeles en vanlig brukeropplevelse.
Problemene har skjedd før
Ifølge forskning.no viste resultatene at deltakerne gjennomsnittlig opplevde ett problem i løpet av timen de skulle rapportere fra. Deltakerne fortalte også at "frustrasjonsnivået i denne tida var temmelig høyt".
Ikke bare nok med at deltakerne var frustrerte, i 84 prosent av tilfellene skal de ha meldt at dette hadde skjedd før.
Omtrent like ofte rapporterte deltakerne at de trodde det ville skje igjen. I ett av fire tilfeller klarte ikke deltageren å løse problemet, skriver nettavisen.
AI-fokus gir høyere utdanna, yngre ansatte
Mener utviklere kan bli flinkere
En av forskerne bak artikkelen, Kasper Hornbæk, kommer også i pressemeldingen med noen råd retta mot utviklere:
- En del av løsningen kan være å skjerme oss fra å vite at datamaskinen jobber med å løse et problem. I virkeligheten er det ingen grunn til at vi trenger å se på en uforståelig boks med kommandoer eller en frossen datamaskin, sier Hornbæk i pressemeldingen.
Han mener at datamaskinen enkelt kunne løst problemene uten å vise dette, samtidig som den gjorde en sikkerhetskopi av systemet. På denne måten kan folk fortsette å jobbe med oppgavene uforstyrret. Forskeren maner også til bedre involvering av brukere i utviklerprosessen.
- Når vi alle er omgitt av IT-systemer som vi forbanner, er det veldig riktig å si at det sannsynligvis ikke er brukerne som er problemet, men dem som lager programmene, sier han.