Fredag 25. februar starta utvikleren Erlend Schei i Oslo Origo sin åttende utgave av innsamlingsaksjonen Nerd Aid, til inntekt for ofrene etter Russlands invasjon av Ukraina.
Da kode24 snakka med han uka etter, hadde han allerede samla inn over to millioner kroner til Røde Kors sitt arbeid.
Mye har skjedd på den lille uka etterpå, og norske utviklere, IT-folk og IT-selskaper har nå gitt over seks millioner kroner.
Vi tok en ny prat med Schei for å høre hva som foregår.
Erlend har samla inn over to millioner til Ukraina: - IT-folk har et ekstra gir
Wow – dette stopper jo aldri. Hadde du regna med at du ville være opp i over seks millioner kroner sist jeg snakka med deg?
Oj, det er et godt spørsmål. Det var i så fall mer håp enn tro.
IT-folka og omgangskretsen har definitivt overrasket meg før, også til formål som kanskje ikke appellerer like mye til den generelle rettferdighetsfølelsen som denne situasjonen. Vi var relativt raskt på banen, som er typisk for denne gjengen. Det er korte beslutningslinjer og folk som er vant til å få ukjente utfordringer servert. Med denne first-mover-fordelen ble det enorm traction allerede fra starten, i enda større grad enn i tidligere aksjoner.
Bedriftene var også med fra dag 0, og Kodemaker brukte eksempelvis ikke mange minuttene på å klaske 100.000 i potten, på en fredag kveld! Dermed var vi allerede i en annen divisjon ut fra startblokka. Dette var en lang måte å si at det faktisk ikke var helt utenkelig da vi snakket sammen sist.
Har veksten vært jevn, eller har det vært noen definerende øyeblikk her?
Jeg har ikke hatt tid til å lage oversikten, men den kommer! For det er mye læring i dette. Viralitet er temmelig uforutsigbart, og starten er ofte avgjørende.
Her hadde vi i praksis full fart fra første time. Det var utvilsomt definerende med sekssifrede donasjoner så raskt, og spesielt fra relativt små konsulenthus som trigget hverandre. Overhuset-systemet, som samler et titalls mindre konsulenthus, har alene stått for omtrent én million!
«Det var utvilsomt definerende med sekssifrede donasjoner så raskt.»
Nytt i denne aksjonen har vært de ville øyeblikkene på ettermiddagen, når alle fakturainnbetalingene har kommet inn. Det gir nok litt hakeslipp til alle som er innom aksjonen jevnlig. Den første uka fikk vi i snitt inn rundt 800.000 hver eneste dag, tålelig jevnt fordelt. For meg som orkestrerer kommunikasjonen rundt dette har det vært uvurderlig at det ikke har vært et eneste øyeblikk av følelse av at det stopper opp.
I grunn er enhver hendelse som skiller seg ut definerende for muligheten for vekst og aktivitet. En stor donasjon, et spesielt nerdy tall som doneres, en post som oppfordere andre i bransen, at NRK ringer og vil ha aksjonen på Kveldsnytt, at TV2 vil ha oss med i 21-sendingen. Og ikke minst at kode24 og annen fagpresse skriver om dette, og dermed når en del folk som ikke nødvendigvis henger så mye i kanaler hvor 50-åringer som meg typisk har nedslagsfeltet sitt.
20 selskaper har nå gitt over 100.000 kroner hver, det er imponerende. Men tror du mange gir mest for å få god PR? Og bryr du deg om nøyaktig hvorfor man gir?
Her er jeg nok ganske så kynisk. Om det er noen gang målet har helliget middelet, så må det være nå.
Når det er sagt, så er jeg ikke i tvil om at den store majoriteten av bedriftene gjør dette ut av ekte bred empati og sympati. Om noen gjør det bare for PR, så er det topp det også. PR-budsjetter er ofte større enn CSR-budsjetter. Jeg vil heller gå så langt som å si at jeg skulle ønske flere skrøt mer av at de har bidratt. At dette er en strålende form for employer branding og kan gi litt PR synes jeg er helt strålende. Alle som er rause og er med på denne kjempevanskelige dugnaden fortjener all honnør og oppmerksomhet de kan få.
Jeg kan også avsløre at det kommer mye store donasjoner fra enkeltpersoner og selskaper som helst ikke vil ha noe blest rundt det, og gir anonymt. Det er faktisk flere 100.000-donasjoner enn lista viser. Selv skulle jeg ønske at de slo seg litt på brystet med donasjonene, for da er det lettere for meg og andre å spille videre på det. Men jeg respekterer selvsagt at folk har ulike perspektiv. Beggars can't be choosers.
140 norske kunder har brukt de 300 utviklerne i Hviterussland - nå flytter de til Polen
Litt apropos det, så er jeg vel så opptatt av at folk deler budskapet som at alle gir penger. Om mange nok kjenner til det, en viss andel gir penger, så er det stor mulighet for at resultatet blir ganske bra. I kommunikasjonen nå fokuserer jeg på at det viktigste folk kan gjøre er å poste på egen vegg, med egne ord. Nest best er å kommentere overalt, med ord. Ukraina trenger ikke bare hjerter og likes, selv om det hjelper litt for algoritemene og motivasjon det også.
Det er nå rundt 40 dager igjen til å nå det nye målet på 10 millioner – hvor realistisk tror du det er?
Om jeg kan snu på det, så vil jeg heller si det ikke er utenkelig.
10 millioner er en ganske stor sum. Vi har nok allerede tatt ut noe av effekten fra den innerste IT-kretsen av gamle, gode, innrøyka og hardbarka Nerd Aid-ere. Men om folk tåler å dele litt mer, snakker med sjefene sine, og kanskje til og med tør å oppfordre andre til å gi, så er det i høyeste grad mulig å få til.
Jeg er litt ambivalient til public shaming, tagging, av enkeltbedrifter. Det har vill effekt, men folk gir til ulike formål, og for hvert selskap er det en historie vi ikke kjenner til.
Norsk apputvikler finansierer Ukrainas væpnede styrker: - Alle i IT kjenner ukrainere
Det er kanskje lett å tenke at pengene burde bli utbetalt nå, i stedet for å vente i 40 dager, slik aksjonen legger opp til. Er det noe du har tenkt på selv?
Jeg har fått spørsmålet fra en liten håndfull folk, og forstår at noen stiller det.
Det er flott at folk har en sunn skepsis til hva de gir penger til. Men dette poenget er nok helt uvesentlig i praksis. Røde Kors har en stor økonomi. Så lenge ser at disse pengene kommer til dem 19. april så kan de løpende budsjettere med dem, og bare bruke av eksisterende likviditet på umiddelbar sikt.
Spleis tar heller ingen gebyrer på Ukraina-aksjoner som startes innen 1. mai, så alle pengene går uavkortet til mottakerne.