81 prosent av studentene bruker kunstig intelligens (AI) i studiearbeidet sitt, men bare én av tre har fått opplæring. Det viser resultater fra Studiebarometeret for 2024.
AI-bruken har økt kraftig det siste året, fra 61 prosent i 2023.
Studenter innen økonomiske og administrative fag bruker AI mest, tett fulgt av blant annet tekniske fag. Nederst på lista er humanistiske og estetiske fag.
Bruker mindre tid på studiene
Heltidsstudenter bruker i snitt 32,5 timer i uka på studier. Det er den laveste tiden målt av Studiebarometeret på de ti årene undersøkelsen har vært gjennomført.
På det meste, i 2016, brukte studentene i snitt 35,5 timer på studiene.
Nokut mener nedgangen i tidsbruk tidligere har vært fordi studentene har jobbet mer ved siden av, men nå er det AI-bruken som gjør at de får mer fritid.

Ber studenter bruke AI – ser de blir bedre av det
AI-studentene sparer tid
Undersøkelsen tyder på at studenter som aldri bruker kunstig intelligens, bruker mer tid på studiene enn sine mer AI-ivrige medstudenter.
Studentene bruker AI mest til å få forklart pensum, stavekontroll, oppsummeringer og til å diskutere fagstoff.
Samtidig oppgir bare 30 prosent av studentene å ha fått opplæring i KI-verktøy.
– Brukt riktig er dette positive nyheter, men vi ser også at studentene savner opplæring i hvordan bruke de nye verktøyene riktig, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Sigrun Aasland (Ap).
Hun forteller at de nå skal sette ned et utvalg som skal gi råd om AI i høyere utdanning.

Har løsning for å avsløre AI-tekst, men vil ikke gi den ut
Koder mye med AI
Studenter innen informasjons- og datateknologi er på fjerdeplass blant gruppene der flest bruker AI. Likevel er andelen «bare» 80 prosent. Det gir et hint om hvor store faggruppene som bruker det mer enn gjennomsnittet er.
Det er neppe noen overraskelse hva slags AI-bruk som er mest populær blant disse, og andre fag i sekken " Naturvitenskapelige fag, håndverksfag og tekniske fag".
De skiller seg kraftig ut fra andre studenter, ved at 48 prosent av studentene oppgir at de bruker det til koding. Andelen for IT-studenter er trolig høyere, da "sekken" også inkluderer fag som akvakultur og digital markedsføring.
Koding er uansett på en delt andreplass blant studentene i sekkegruppa, sammen med kvalitetssikring og redigering av tekst. Den vanligste bruken er dog forklaring, som brukes av 80 prosent av studentene.

AI skaper mer debugging, kan gi utbrente utviklere
– Som å kjøre bil uten lappen
Kaja Ingdal Hovdenak, leder av Norsk studentorganisasjon (NSO), mener resultatene fra Studiebarometeret er alvorlige.
– Å bruke AI uten tilstrekkelig opplæring er som å kjøre bil uten lappen, rett og slett uforsvarlig. Her må både utdanningsinstitusjonene og regjeringen på banen og ta behovet for opplæring i AI-verktøy på alvor, sier hun.
NSO-lederen mener det er utdanningsinstitusjonenes ansvar å sørge for at studentene lærer seg å bruke den populære teknologien.
– At noen studenter får opplæring og oppmuntres til å bruke AI mens andre ikke får det oppleves som urettferdig og skaper skjevheter, sier Ingdal Hovdenak.
26.000 studenter har svart på undersøkelsen fra Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut) for Kunnskapsdepartementet
