Accenture har tatt i mot 48 sommerstudenter, på kontorene i Oslo, Stavanger og Trondheim.
Disse skal gjennom et seks uker langt "internship", og er heldige utvalgte blant over 1.000 søkere.
25 av dem skal jobbe i "Technology-avdelingen", og for å følge opp alle har Accenture lagd et team av over 30 mentorer og prosjektledere.
Eldorado og Telia
To av sommerstudentene heter Maja Fauske og Elin Bartnes, begge studenter ved NTNU.
Fauske studerer kybernetikk og robotikk, skal jobbe hos Eldorado Hub, et gaming- og eventsenter i Oslo. Her skal hun være med å utvikle en webapplikasjon som samler og viser innhold fra flere sosiale medier på én plattform.
– Det jeg ser mest frem til er å få nye erfaringer og lære nye ting som jeg kan ta med meg videre på studiet og når jeg skal ut i arbeidslivet, sier hun i en inn/ut-melding til kode24.
Bartnes tar en integrert master i datateknologi, og ser fram til å bidra på et prosjekt for Telia.
– Det er veldig spennende å delta på et prosjekt for et større selskap der man virkelig kan skape verdi, sier hun.
Generativ AI
Flere av prosjektene i årets internship fokuserer på generativ AI, et område der Accenture visstnok opplever rask vekst og økende etterspørsel fra kunder i både offentlig og privat sektor.
Studentene vil blant annet utvikle AI-drevne løsninger for Statens vegvesen og flere aktører innen ulike industrier. Prosjektene spenner fra å utvikle maskinlæringsmodeller for å analysere miljødata, til å lage applikasjoner for bedre dataintegrasjon og brukervennlighet.
– Vi er veldig glade over å ha disse talentfulle studentene med oss i sommer. Vi ser frem til å følge prosjektene og utviklingen deres. Arbeidet deres har stor verdi for både oss og kundene våre, sier Peter Nikolai Sundgaard, prosjektansvarlig for årets summer interns hos Accenture.
Programmet avsluttes i august med en presentasjon av resultatene og prosjektene for kundene. Etter sommeren får ifølge Accenture de fleste tilbud om jobbkontrakt, noe en stor andel visstnok takker ja til.
"En sommer hos Accenture gir ikke bare studentene en verdifull innsikt i bransjen, men også en unik mulighet til å utvikle praktiske ferdigheter, bygge nettverk og kickstarte karrieren" hevder selskapet.
150 søkere til 6 plasser: «Overraska over prosjektet»
Årets sommerprosjekter
Her er noen av prosjektene sommerstudentene skal jobbe med, i Accentures egne ord:
- SalMar AkerOcean: Prosjektet har en teknisk del der studentene skal utforske miljødata og utvikler en PoC for en maskinlæringsbasert bølgemodell, og en strategisk del der de vil undersøke nye datainnsamlingsmetoder og lage en verdikartlegging for bølgemodellen.
- Statnett: Studentene skal identifisere brukstilfeller for Gen AI hos Statnett. Prosjektet har som mål å avdekke viktige muligheter for å integrere GenAI, gi handlingsrettede innsikter, strategiske veikart og risikovurderinger.
- Telia: Studentene skal utvikle et konsept for enklere navigasjon og proaktive anbefalinger for Telias B2B tjenester.
- HUB Ocean: Studentene skal undersøke hvordan energibransjen deler data om havbiodiversitet med offentlige databaser. Studentene vil se på databaser og bruke maskinlæring til å identifisere datamangler og klassifisere data. De vil også utføre intervjuer for å forstå fordeler og ulemper ved datadeling og bruk av HUB Oceans plattform.
- RunwayFBU: Studentene skal utvikle en mal for markedsanalyse og analysere 2-3 relevante markeder. De vil lage en rapport og en presentasjon av funnene som skal hjelpe RunwayFBU med å identifisere lønnsomme investeringsmuligheter og ta bedre strategiske beslutninger.
- Eldorado Hub: Studentene skal utvikle en uavhengig applikasjon som samler innhold fra flere sosiale medieplattformer, og muliggjør følging av direktesendte arrangementer, samt et dashboard for å visualisere resultater i sanntid.
- Statens Vegvesen: Prosjektet har som mål å utvikle en løsning basert på generativ AI og store språkmodeller som gjør informasjonen i nasjonal veidatabase tilgjengelig gjennom et chatgrensesnitt.
- Sammen om en jobb: Studentene skal gjøre en oppgradering som inkluderer både design, navigasjon og innhold av "Sammen om en jobb"-plattformen, som hjelper folk med utenlandsk bakgrunn å integrere seg i arbeidsmarkedet.