Utviklere elsker hobbyprosjekter, og bruker de ofte til å holde seg oppdatert på ny teknologi.
Jeg så Ole Petter Baugerød Stokke delte en artikkel han skrev tidligere, om hvordan han hadde et hav av halvferdige hobbyprosjekter liggende. Som en liten respons til dette kommer jeg med 5 tips som kan hjelpe deg med å fullføre prosjektene du starter på!
Jeg drukner i uferdige hobbyprosjekter
Da jeg fikk min første skikkelige smarttelefon, en HTC Hero med Android, ble jeg kjempegira på å lage egne, kule ting til den. Jeg brukte masse tid og lagde et spill jeg absolutt helt objektivt mener var veldig morsomt.
Jeg fikk mange gode innspill av gjengen jeg tidligere jobbet sammen med i spillselskapet Artplant. Man styrte en goblin rundt på et skateboard ved å vippe telefonen rundt, og målet var å plukke så mye sopp som mulig før brettet ble fylt av vegger.
Det var nesten ferdig, men jeg fullførte det aldri hundre prosent. Jeg har tenkt mye på spillet i ettertid, og angrer på at jeg ikke bare kjørte på og fikk det ferdig. Jeg har ikke engang et lite skjermbilde fra det.
Når jeg starter på nye hobbyprosjekter nå, tenker jeg tilbake på spillet jeg aldri fullførte. Det gir meg motivasjon til å faktisk bite tenna sammen og få ting ferdig.
Om hobbyprosjektet ditt aldri blir ferdig, er det som om du aldri har laget det. Så:
#1. Finn ut hva du vil oppnå
Det første du bør tenke over er hva målet med hobbyprosjektet ditt er.
Er det bare fordi du har lyst til å kode litt og teste ut spennende, ny teknologi? Eller har du en idé som er så god at det kan bli et skikkelig kult produkt?
I det første tilfellet er det null stress. Kos deg med prosjektet, og ikke tenk for mye på at det en gang må bli ferdig.
Men dersom du har en killer idé kan det være kjempegøy å faktisk fullføre det. Tenk om du ikke kommer i mål, og du noen år senere oppdager at et annet firma har hatt stor suksess med en liknende idé!
Drammen Kebab Rangers jakter på byens beste kebab, med egen app
#2. Gjør det enkelt!
Ja, jeg vet. Dette er et kjedelig tips. Men det er veldig viktig.
Flappy Birds tok verden med storm! Selv om det verken var avansert eller nyskapende. Du trenger ikke lage en 3D-motor fra bunnen av. Jo enklere du begynner, jo større sjanse er det for at du fullfører.
Det er ikke noe som er bedre enn enkle, geniale apper eller spill.
#3. Jobb iterativt
Jeg har kjempegod erfaring med å følge MVP-prinsippet: Lag en bitteliten kjerne som funker bra, og bygg den gradvis utover. Sørg for at prosjektet ditt til enhver tid fungerer, og fiks bugs når de oppstår!
På denne måten kan du hoppe av når du vil, og du vil likevel ha et ferdig produkt når du har gått lei av prosjektet ditt!
Da jeg utviklet programmeringsspillet Robi begynte jeg med en veldig enkel versjon som jeg testet på barna mine. Deretter bygde jeg gradvis opp funksjonaliteten til å bli mer og mer avansert. Les mer her om hvordan det ble laget her.
#4. Involver familien
I tidsklemma er det hardt å prioritere å bruke tiden på seg selv. Men dersom du har barn, kan du bruke hobbyprosjektet ditt på å få mer kvalitetstid med barna!
Jeg lagde for en tid tilbake et spill sammen med mine to døtre. De fikk bestemme hva det skulle handle om, og hvordan det skulle være. Hun ene ville ha med en skilpadde, hun andre ville ha med en hare. Dermed ble TurtleRab født:
Vi koste oss masse sammen mens vi lagde det. Barna lagde all grafikken til spillet og lydeffektene. Det ble et lite Android-spill som vi la ut på Google Play. Nå har eldstejenta blitt tenåring, og da er det jeg som har gjestestemmer hennes animasjoner på TikTok.
Kent Robin bygger sitt eget sosiale nettverk: - Motivasjonen er misnøye med de gigantiske aktørene
#5. Egen gevinst
Lag noe du selv trenger eller kommer til å bruke! Da har du en ekstra motivasjonsfaktor, og i hvert fall én potensiell bruker!
Jeg lagde meg for eksempel en skritteller-app til klokka mi. Selvfølgelig spillifisert med monstre og AR. Ikke alt var like enkelt å teste i emulatoren, så det ble mange joggeturer til alle døgnets tider for å teste appen, som gjorde at jeg kom i kjempeform!
Den ble lagt ut på Samsung Apps, og fikk til og med finaleplass i Samsung Gear App Challenge:
Et annet nyttig spill jeg lagde var til ungene for å trene på å stave ord. Siden de kranglet om hvem som skulle spille, endte jeg opp med å lage støtte for multiplayer med split screen for å plukke opp bokstavene:
Ta vare på prosjektene!
Husk å ta vare på prosjektene dine! Hobbyprosjekter er gull verdt for senere jobbsøkeprosesser.
Men om du er som meg, og synes det er uendelig mye morsommere å lage nye ting enn å vedlikeholde de gamle, bør du ta vare på det i en annen form enn bare koden. Kanskje bibliotekene du bruker blir utdaterte eller dingsen du koder for kommer ut i ny versjon som ikke er bakoverkompatibel.
Jeg har hatt stor suksess med å lage videoer fra mange av mine prosjekter. Hvis du gjør det, har du et lite snapshot av hvordan prosjektet ditt var da det fungerte.
Til slutt en aldri så liten påminnelse om at vi har hobbyprosjekter fordi vi synes det er gøy. Ikke føl deg presset til å kode på fritiden hvis du egentlig ikke er inspirert til det. Da kan det ofte ende med utbrenthet og misnøye.