6 feller ved bruk av AI: «Har jeg egentlig lov til dette?»

– Vi må rigge oss godt til flere krav som uunngåelig kommer til å komme for personvern og AI, skriver Unni Quellcrist.

- Hvordan lager vi gode og forståelige retningslinjer for ansatte når det gjelder bruk av AI i forretningskontekst? spør Unni Quellcrist. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke
- Hvordan lager vi gode og forståelige retningslinjer for ansatte når det gjelder bruk av AI i forretningskontekst? spør Unni Quellcrist. 📸: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

De siste par årene har vi hatt mange spennende samtaler om bruk av AI, både i min teknologiverden, og med gode kollegaer i andre fag.

Om hvilke muligheter det gir for å utvikle automatisering av oppgaver, til en hjelpende hånd i vanlig tekstproduksjon, eller effektivisering av mer avanserte leveranser og arbeidsoppgaver.

Jeg møter alt fra folk som jobber med komplekse beregninger og bruker sin egen ChatGPT for å utvikle modeller, til de som nesten ikke har testet ut AI i noen som helst form. Og faktisk de som sier de ikke helt har fått med seg hva vi snakker om – AI?

Et av spørsmålene vi må stille oss selv er: Hvordan lager vi gode og forståelige retningslinjer for ansatte når det gjelder bruk av AI i forretningskontekst?

Det må bidra til å definere hvordan vi håndterer produksjon av tekst til internt og/eller eksternt bruk. Det være seg alt fra innlegg på Viva Engage, til artikler og tekster i SoMe, og helt sikkert også leveranser som ganske snart vil ligge i løypa.

Det er flere ting her som snart bør falle på plass.

#1: Informasjonsplikt

Det har vært drøftet en del i media om informasjonsplikt og transparens når det gjelder publisering av tekst laget med AI.

I flere fora er det allerede innført krav, og flere steder er det pålagt å informere at man har benyttet AI i bruk og publisering av innhold.

Vi ser oftere at både reklame, annonser og tekst er tydelig merket med "dette er laget med AI", eventuelt kontrollert og godkjent av et menneske.

#2: Opphavsrett

Vi som har jobbet med tekst, foto (og musikk) har ofte hatt et nært forhold til Åndsverksloven og strenge retningslinjer.

Det er spennende og uhyre viktig å fortsette å opplyse om hva slags rettigheter og plikter vi har rundt bruk av AI, og informasjon om når og hvordan det er brukt.

Det gjelder i tekst vi bruker og publiserer internt og eksternt, samt kanskje enda viktigere i tekst og leveranser til kunder og samarbeidspartnere.

#3: Etiske retningslinjer

Mange bedrifter og utdanningsinstitusjoner har også utviklet retningslinjer for etisk bruk av AI. Spesielt rundt at AI-bruken skal være ansvarlig og ikke villedende.

Det kan i mange anledninger være fristende og tidsbesparende å bruke AI.

Da har man et særskilt ansvar for at man har tilstrekkelig kunnskap og kompetanse til å sørge for at innholdet er korrekt.

#4: Personvern

De fleste av oss har fått informasjon om at man må sjekke og kvalitetsikre innhold for brudd på personvern, slik at man overholder EU-direktiver som GDPR.

Vi må rigge oss godt til flere krav som uunngåelig kommer til å komme innenfor personvern og bruk av AI. Nesten all tekst som brukes til AI, blir samlet opp for å trene språkmodellene bak tjenesten.

Man må spørre deg selv: "Har jeg egentlig lov til dette?"

#5: Dataoverflod

Enda ser jeg for meg utfordringen med hvem som skal ta på seg jobben å sortere og sikre at vi finner rett data, slette, kaste og rydde.

Det blir avgjørende å ta hensyn til hvordan vi håndterer og organiserer data. Uten en strukturert tilnærming til lagring og forvaltning av data, risikerer vi å trene AI på utdatert eller feilaktig informasjon.

Det vil gjøre utfordringen med bruk av AI større.

#6: Rydde, foreldre, ivareta

De fleste bedrifter har store datasamlinger av erfaring, kunnskap, leveranser og usortert data.

Det store kappløpet nå blir å klargjøre data til å kunne trene de avanserte og raske generative AI-verktøyene, så vi får datamodeller som kan gi oss virkelige forretningsfordeler.

Viktig framover

Klare retningslinjer og lovgiving om opphavsrett og AI må gå hånd i hånd.

Både for å beskytte intellektuell eiendom, men også for å sikre at vi trener våre AI-systemer på pålitelig og relevant data.

Det vil bli avgjørende å etablere gode rutiner for datastyring, regelmessig gjennomgang, kvalitetssikring og oppdatering av data.

For å sikre at AI-teknologien utvikles på en måte som er både etisk og effektiv.