A/B-testa hjemme­kontor: Ble mer effektive med hybrid

Da Trip.com testet hybridkontor, var flere ledere skeptiske. Men tallene viste at de tok feil.

Trip.com har A/B-testa hjemmekontor. 📸: Shutterstock / NTB
Trip.com har A/B-testa hjemmekontor. 📸: Shutterstock / NTB Vis mer

Blir ansatte mer produktive av å være på kontoret hver dag, eller kan de faktisk være vel så produktive hjemmefra?

Det var utgangspunktet for et forsøk som ble gjennomført hos et av verdens største selskaper for booking av reiser, Trip.com.

1.600 av deres 40.000 ansatte ble med i prosjektet, og ble målt på produktivitet i et halvt år.

Lederne som ble satt til å vurdere produktiviteten, spådde en negativ utvikling.

Det skulle vise seg å være en feilaktig antakelse, skriver Nicholas Bloom, James Liang og Ruobing Han i Harvard Business Review. De tre står bak forsøket, og Liang er i tillegg en av grunnleggerne av Trip.com.

Mer produktivitet

I forsøket ble de ansatte sortert i en testgruppe som skulle være på kontoret mandag, tirsdag og torsdag, og en kontrollgruppe som var på kontoret hver dag. Begge gruppene fulgte opplegget i en periode på seks måneder.

De ansatte jobbet i Kina, og var fra alle ansattgrupper i selskapet, inkludert utviklingsteamet. De med bursdag på en oddetallsdato ble puttet i en gruppe, og de med bursdag på partallsdatoer i den andre.

  • Lederne spådde at testgruppa med to dager hjemmekontor i uka skulle være 2,6 prosent mindre produktive enn de andre.
  • Men etter at forsøket var ferdig, mente de samme lederne at disse var 1 prosent mer produktive. De fulgte også opp prestasjonene til de samme ansatte i to år til, og da viste de ingen ulikhet i verken produktivitet eller andre målbare prestasjoner.
  • Forsøket viste også at færre av de som hadde hybridkontor sluttet i jobben, og at dette særlig gjorde seg gjeldende for kvinner og pendlere med lang reisevei.

Fordrer planer og støtte

Resultatene er én ting. Årsakene er vel så viktig. Bloom, Liang og Han mener det er tre kriterier som kan tilskrives en del av æren for at forsøket gikk bra.

  • Det første går på hvordan selskapet driftes. De ansatte har ingen leder som «henger over skuldra» eller har en pliktskyldig medarbeidersamtale om hvordan det går en gang i året. I stedet blir de ansatte målt på en rekke parametre, tilbakemeldinger fra kunder og andre ansatte, og dette går lederne gjennom med de ansatte hver sjette måned. Dette gjør at det er lettere å vurdere produktivitet, uavhengig av om de ansatte jobber hjemmefra eller på kontoret. Ansatte vet også at lønn og forfremmelser blir påvirket av vurderingen, forklarer Bloom, Liang og Han.
  • Den andre handler om å ha klare planer for når teamene er samlet på kontoret, og planlegge møter etter det. Det hindrer frustrasjon og problemer med samarbeid.
  • Til slutt påpeker de at topplederne i Trip.com er positive til hybridkontor. De tre viser til at det å ha en ledelse som støtter strategier er helt avgjørende for at den faktisk skal lykkes.

Per nå kan alle ansatte i Trip.com jobbe hjemmefra på onsdager og fredager, skriver de om etterspillet fra forsøket.