Det var i september 2022 at verden fikk vite at Adobe ville kjøpe Figma – to selskaper som står bak mange produkter mange designere og utviklere bruker daglig.
- Jeg er ikke så redd for at Adobe legger ned Figma, men jeg er redd for at Figma arver noen av tingene som ikke er kult med Adobe i dag, som knotete abonnementsmodeller og avbestillingen deres som er et mesterverk i dark design patterns, sa UX-designer Tone Nordbø til kode24 da planene ble kjent.
Nå kan hun puste letta ut, for begge selskaper melder i dag at det 20 milliarder dollar dyre oppkjøpet skrotes.
Figma er skuffa
- Femten måneder inn i en regulatorisk prosess, ser ikke Figma og Adobe lenger en vei mot regulatorisk godkjenning av vårt foreslåtte oppkjøp, skriver Figma-sjef Dylan Field i en bloggpost.
I februar i år gikk 16 EU-land ut og ba EU-kommisjonen om å undersøke hvilke følger et eventuelt Figma-oppkjøp ville få, og i august starta kommisjonen sine undersøkelser.
I november gikk kommisjonen ut og mente at oppkjøpet kunne skade konkurransen for "interaktive produktdesign-verktøy" og "vektor- og raster-redigeringsverktøy":
EU kan stanse Adobes Figma-kjøp
- Figma og Adobe har kommet til en felles beslutning om å avslutte vår pågående overtakelse. Det er ikke resultatet vi håpet på, men til tross for tusenvis av timer brukt med myndigheter over hele verden for å beskrive forskjellene mellom virksomhetene våre, produktene våre og markedene vi betjener, ser vi ikke lenger en vei mot regulatorisk godkjenning av avtalen, skriver en tydelig skuffa Figma-sjef.
Adobe er skuffa
Adobe sparer heller ikke på kruttet i sin pressemelding rundt avgjørelsen.
- Adobe og Figma er sterkt uenige i de nylige regulatoriske funnene, men vi mener det er i våre respektive beste interesser å gå videre uavhengig, sier Shantanu Narayen, styreleder og administrerende direktør i Adobe.
- Mens Adobe og Figma delte en visjon om å sammen omdefinere fremtiden for kreativitet og produktivitet, fortsetter vi å være godt posisjonert til å dra nytte av våre enorme markedsmuligheter og vår misjon om å endre verden gjennom personlig tilpassede digitale opplevelser.