Advarer mot tabbe teambyggere gjør: – Ikke bare kunnskapen blir borte

Nils Brede Moe i SINTEF Digital og Jan Henrik Gundelsby i Knowit oppsummerte ti år med forskning på utviklerteam på JavaZone.

Nils Brede Moe i SINTEF Digital (til venstre) og Jan Henrik Gundelsby i Knowit la frem resultatene av 10 års forskning på team i utviklingsmiljøer på JavaZone 2024. 📸: Kurt Lekanger
Nils Brede Moe i SINTEF Digital (til venstre) og Jan Henrik Gundelsby i Knowit la frem resultatene av 10 års forskning på team i utviklingsmiljøer på JavaZone 2024. 📸: Kurt Lekanger Vis mer

– Når folk flytter mellom team, så blir ikke bare kunnskapen til personen borte, men også nettverket til denne personen, advarte sjefforsker Nils Brede Moe hos SINTEF Digital under et foredrag på JavaZone.

Sammen med Jan Henrik Gundelsby i Knowit presenterte han noen av de viktigste funnene etter å ha forsket i ti år på hva som skal til for å lykkes med smidige team og produktutvikling.

Forskningen er gjort ved å se på hvordan faktiske team jobber, i selskaper som Sparebank1, Entur, Oslo kommune, Spotify, Ericsson, NAV, Storebrand, Finn, DnB og flere.

– Vi finner ikke opp nye måter å drive team på, men ser etter mønstre. Så lager vi noen teorier og funn og tester ut nye måter å jobbe på basert på det vi ser, sier Moe.

Nettverket til hvert enkelt teammedlem er avgjørende

En av tingene Gundelsby og Moe har sett på, er hva som gir team fart.

Og det er nettopp her viktigheten av hvert enkelt teammedlems nettverk kom inn – noe de så blant annet gjennom forskning gjort hos Spotify.

– Nyansatte vet ikke hva de ikke vet. De har ikke noe nettverk og vet ikke hvem de skal spørre, sa Moe.

Det gjelder derimot ikke for erfarne utviklere. De erfarne utviklerne har gjerne opparbeidet seg et stort nettverk og vet nøyaktig hvem de skal spørre hvis de trenger hjelp med noe.

Når disse erfarne utviklerne med stort nettverk flyttes til et annet team, forsvinner altså ikke bare én utvikler – men potensielt også hele denne utviklerens nettverk.

Det er imidlertid ikke bare nyansatte som mangler nettverk. Det kan også gjelde konsulenter som leies inn, og bare blir plassert inn i et team uten skikkelig onboarding.

– Spotify tok inn utrolig dyktige konsulenter, men så glemte de å onboarde dem i nettverket. Der satt det masse frustrerte konsulenter med masse kunnskap, men så visste de ikke hvem de skulle snakke med, sa Moe.

– For selv om det er mikrotjenester og få avhengigheter, så er det avhengigheter og du trenger hjelp.

Så små team som mulig

I foredraget sitt gikk også Gundelsby og Moe inn på hvor store teamene bør være. De fortalte at det var viktig at teamene settes sammen av folk som er forskjellige og som har forskjellige perspektiver.

– Svaret på hvor stort et team bør være, er så lite som mulig. Tenk på hva som er de færreste du trenger på teamet for å løse problemet, sa Moe.

Noen ganger kan det være snakk om 3 til 5 personer, men det bør helst være mindre enn 10.

– Det finnes sjelden gode team som er større.

«Tenk på nettverket når du flytter folk mellom team, og hvilke nettverk folkene i teamet har.»

Men så minnet de to igjen om at det er viktig at man ikke bare plasserer noen i et team. For eksempel hvis det er én utvikler som jobber med ett eller annet subsystem, så er det ikke bare å plassere vedkommende i et team.

– Folk blir jo ikke i et team bare ved å være sammen, sier Moe.

– Tenk på nettverket når du flytter folk mellom team, og hvilke nettverk folkene i teamet har, sa Gundelsby.