Apple har annonsert en rekke endringer til iOS, Safari og App Store for å overholde kravene i EUs Digital Markets Act (DMA). Selskaper som opererer i EU/EØS-markedet har en frist til 7. mars for å få alt på stell.
Ifølge Apple innebærer endringen mer enn 600 nye API-er, endringer i funksjonalitet knyttet til analysedata fra apper, funksjonalitet for alternative nettlesermotorer, samt endringer i håndtering av betaling fra apper og hvordan apper distribueres.
Endringene vil dukke opp i iOS 17.4, som er i betaversjon nå.
Snart åpnes iOS: «Men ville aldri brukt dette selv»
Selv om Apple nå bøyer seg for EU-kravene, hevder de det ikke vil være til det beste for brukerne. Tvert imot vil det gjøre iOS mindre sikkert, påstår Apple, og har derfor gjort mange endringer på toppen av det de må:
– Endringene vi kunngjør i dag er i overensstemmelse med kravene i Digital Markets Act i Den europeiske union, samtidig som de bidrar til å beskytte EU-brukere mot de uunngåelige økte personvern- og sikkerhetstruslene denne reguleringen medfører. Vår prioritet forblir å skape den beste og sikreste mulige opplevelsen for våre brukere i EU og rundt om i verden, skriver Apples Phil Schiller i pressemeldingen.
Avgift for alternative butikker
Apple har et eget innlegg for utviklere i EU/EØS om hvordan de kan distribuere appene sine utenfor Apples egen App Store.
Selskapet gjør imidlertid flere ting for å forsøke å friste utviklere til å fortsatt ville selge appene via den "offisielle" app-butikken:
Avgiften utviklere må betale for å distribuere apper i App Store innenfor EU/EØS blir redusert fra de vanlige 30 prosentene til 17 prosent – pluss 3 prosent hvis appene bruker funksjonalitet for kjøp i app.
Om du distribuerer appen din utenfor Apples App Store betyr det imidlertid ikke at du slipper helt unna å betale avgifter til Apple:
Der innføres det nemlig en såkalt "Core Technology Fee" (CTF) på 0,50 euro (ca. 5,70 kroner) for hver årlige installasjon av apper som har mer enn 1 million installasjoner.
Epic-sjefen raser
Avgiften har fått Epic Games-sjef Tim Sweeney til å se rødt:
Apple's plan to thwart Europe's new Digital Markets Act law is a devious new instance of Malicious Compliance.
— Tim Sweeney (@TimSweeneyEpic) January 25, 2024
They are forcing developers to choose between App Store exclusivity and the store terms, which will be illegal under DMA, or accept a new also-illegal anticompetitive…
– De tvinger utviklere til å velge mellom App Store-eksklusivitet og betingelsene til appbutikken, som vil være ulovlig under DMA, eller akseptere en ny ulovlig konkurransehemmende løsning med nye "søppelavgifter", skriver Sweeney på X/Twitter.
Epic har planer om å relansere spillet Fortnite på iOS i 2024 gjennom sin egen app-butikk, etter å ha blitt kastet ut av App Store for ikke å ha brukt Apples betalingssystem.
«Apple mener imidlertid at alternative nettlesermotorer kan innebære en sikkerhetsrisiko.»
Andre nettleser-motorer
En annen endring nok mange vil se frem til, er at det vil bli mulig for produsenter av nettlesere å bruke andre nettlesermotorer enn WebKit – motoren som brukes i Apples Safari.
Når brukere i EU åpner Safari på iOS 17.4 eller nyere, vil de ifølge Apple få mulighet til å velge hvilken nettleser de vil bruke som standard.
Apple mener imidlertid at alternative nettlesermotorer kan innebære en sikkerhetsrisiko, og vil derfor stille en rekke krav til utviklere for at de skal få lov til dette – og godkjente utviklere vil få tilgang til en del teknologi som skal gjøre det enklere for dem å bygge sikre og raske nettlesere. Du finner mer informasjon om hvordan denne godkjenningsordningen fungerer her.
Åpner NFC
Til slutt nevner vi også at Apple åpner opp for at andre innenfor EU kan bruke NFC-brikken i telefonen til kontaktløs betaling.
Inntil nå har det kun vært Apple Pay som har kunnet bruke denne brikken.
– Dette er fantastiske nyheter for oss og alle som bruker digitale betalingsløsninger. Det betyr at vi snart kan si farvel til plastkort. Vi har kjempet denne kampen lenge, og i dag jubler vi for EUs grundige arbeid for å sikre åpen og fri konkurranse, sa Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg forrige uke.