Microsoft har planer om å lansere en ny app-butikk for spill på iPhone og Android neste år, forutsatt at selskapets oppkjøp av Activision Blizzard blir godkjent, skriver Financial Times.
Phil Spencer, sjef for Microsoft Gaming, sier til avisen at Microsoft ønsker å være i en posisjon der de kan tilby innhold fra både Microsoft og samarbeidspartnere uansett hvilken skjerm brukerne ønsker å spille på.
EU kan presse frem endringer
– I dag kan vi ikke gjøre det på mobile enheter, men vi ønsker å bygge for en verden vi tror kommer når disse enhetene åpnes opp, sier Spencer.
I mars 2024 trer EUs såkalte Digital Markets Act i kraft, noe som antagelig vil tvinge Apple til å åpne opp for tredjeparts app-butikker på iOS.
Både Apple og Google har blitt beskyldt for å misbruke sine dominerende posisjoner til å gjøre det vanskelig for andre å konkurrere – og for urimelige vilkår i sine app-butikker.
Skriver du dårlige apper, risikerer du nå å bli hengt ut av Google
"Det kommer"
Spencer tror det nye EU-direktivet vil gjøre det enklere for dem.
– Digital Markets Act kommer, og det er slike ting vi nå planlegger for. Det er en stor mulighet for oss, uttaler Spencer til Financial Times.
Han sier videre at det vil være ganske enkelt for dem å tilpasse sine Xbox- og Game Pass-apper for å selge spill og abonnementer på mobiltelefoner.