Teknologi er rart: Alt endrer seg veldig raskt og veldig sakte samtidig.
Det dukker ofte opp teknologi som gjør at man må spørre seg selv "Har vi kommet så langt?". Men, når man tenker seg om, pleier svaret å være "Ja, vi har jo det". Ettersom all teknologi bygger på noe eksisterende, så er det vanskelig å skape noe som føles helt nytt.
Det som nå kalles "metaverset" er et eksempel på det. Å henge sammen i en digital virkelighet kan både virke som noe helt nytt, og som et Zoom-møte med VR-headset.
Hvordan denne "digitale virkeligheten" blir vet man ennå ikke, men det vi vet at noen skal bygge den.
Åpen kildekode i metaverset? - Tjener godt på avgrensa plattformer!
Teknologigigantene kjemper
Per nå er det de store aktørene som snakker høyest.
Facebook har kjøpt opp Oculus og skiftet navn til Meta. Microsoft har kjøpt opp Activision Blizzard og fortsetter å jobbe på sin HoloLens. Google og Apple sine AR-headset ventes rett rundt svingen.
Hva de faktisk lager er nok litt forskjellig. Noe av det appellerende med metavers-tanken er hvor stor og drømmende den er. Man snakker om å endre hvordan man interagerer med hverandre og teknologi, ved å bruke AR og VR, uten noe særlig mer detaljer.
Akkurat nå er det noen store spørsmål som kan gjøre drømmen litt mindre appellerende:
Hvem styrer metaverset? Kommer teknologigigantene til å koble sammen de forskjellige metaversene? Hvor lukket vil løsningene være?
Metaromanse mellom Meta og Microsoft gir håp for et felles metavers
Et lukket univers?
All teknologi kan plasseres på en skala fra åpen til lukket.
Det tradisjonelle nettet ble skapt for å være åpent. Man kunne se all koden til alle nettsteder, og kopiere og lenke fritt. Web 2.0 gjorde det lettere for vanlige folk å både dele og interagere med innhold. Prisen ble mer lukket kode, blant annet på backend.
Apprevolusjonen skapte enda bedre løsninger, men med enda mer lukket kildekode. I appenes verden kom det også plattformspesifikke regler, prosesser og komponenter, som både ga oss gode brukeropplevelser, men også mindre åpenhet.
Det gjorde også at teknologigigantene havnet under hverandres nåde. Om Facebook aldri hadde måtte forholde seg til Apple ville nok løsningene deres sett ganske annerledes ut…
- Problemene vi allerede ser med sosiale medier vil bli mye verre i metaverset
Å eie en plattform
Trendene mot mer lukkede løsninger kommer nok ikke til å snu med metaverset.
Om målet virkelig er å skape en universell plass for å samhandle mellom både mennesker og systemer, burde man jo utvikle en åpen standard, men… så var det jo det med penger, da!
Alle ser hvor lukrativt det er å eie plattformer som Google Play og App Store. Om de store bedriftene skal velge mellom å "ta alle penga sjæl" eller dele, så tror jeg vi alle vet hvor de ender.
Men, valget om hvorvidt de bør være tilgjengelig på hverandres plattformer blir nok litt vanskeligere.
Her må vi bare vente og se hvordan maktkampen utspiller seg.
Hva med oss?
Men hvor havner vi IT-folk utenfor Silicon Valley opp i alt det her? Det frister kanskje å tenke at vi vil kunne fortsette helt som før, men det er nok ikke så enkelt.
Den beste måten å øke verdien til en plattform på, er tilby variert kvalitetsinnhold, som iOS og Android har bevist. Derfor er det naturlig å tro at de aller fleste metavers-aktørene vil slippe spissede SDK-er som gjør at man kan lage innhold på en enkel måte.
De vil nok også gjøre en stor innsats for å skape nye interaksjonsmetoder og standardkomponenter som skal gjøre det så lett som mulig å skape brukervennlige tjenester.
Dersom plattformene blir populære, vil brukere forvente innhold fra norske aktører. Det som er viktig å forstå da, er at frustrasjon vil være rettet mot de norske aktørene, ikke mot plattformene, dersom innholdet ikke er tilgjengelig.
Facebooks metavers: - Kan gi større behov for norske utviklere
Reality check
Per nå er teknologien et stykke unna. VR er lovende, men det har fortsatt så mye forsinkelse at man kan bli kvalm. Det er en spennende og morsom gimmick, men folk foretrekker fortsatt gaming- og møteopplevelsene på flate skjermer.
AR er veldig spennende, men langt unna den altoppslukende opplevelsen ofte vises i reklamematerialet. Både Snap sine Spectacles og Hololens dekker et begrenset synsfelt som i praksis ser ut som AR i en liten firkant – ikke helt ulikt det å holde en telefon med AR foran deg.
Man kan heller ikke glemme at disse headsettene fortsatt ser litt dust ut.
- Har vi plutselig glemt hvor mye vi hater VR-briller?
Mangel på modenhet != mangel på potensial
Likevel bør man ha lært seg nå at umoden teknologi ikke betyr ubrukelig teknologi.
Før iPhone var det vanskelig å se for seg eldre folk skulle gjøre ting som å åpne pakkebokser med mobilene sine, men moren min klarte visstnok det før jul!
Appene har hatt en brukersentrisk og designdrevet endring av folks liv. Om det kommer en mer engasjerende teknologi, som også er mer naturlig å bruke, hvordan kan folk holde seg unna?
Web3 forklart: - Vi står foran en ny kamp, om framtidas internett
Fremtiden kommer
Vi står en spennende fremtid i møte. Om det blir positivt eller bra gjenstår å se.
Det er lett å se på metaverset som dystopisk, spesielt med tanke på at ordet "metavers" stammer fra en dystopisk bok.
Men det er akkurat derfor det er viktig at vi utviklere bryr oss om denne utviklingen. Vi må bruke tiden vår på å skape de tjenestene som skaper ekte verdi for vanlige folk. Vi må sikre at offentlige og private tjenester takler dette potensielle paradigmeskiftet, mens vi holder Silicon Valley ansvarlige ved å kreve åpenhet, personvern, tilgjengelighet og alt annet som beskytter sluttbrukerne.
Om vi ser at det er behov for lovendringer, så må vi stå foran og kreve det.
Hvilke konsekvenser dette vil ha for eksisterende teknologi, som smarttelefonen og webben, vet vi ikke ennå. Det vi vet er at brukerne vil være der man finner den beste brukeropplevelsen - også i fremtiden.
Og at fremtiden kommer, både raskt og sakte.