- Prisen for Årets Historie er for meg en anerkjennelse av hvor mye mine gaming-kollegaer har betydd for min oppstart i ny jobb, og at de fortsetter å lyse opp korona-hverdagen, sier Elise Landsem, Business & Technology Delivery Specialist i Accenture, til kode24.
Før jul publiserte kode24 våre nominerte til årets kode24-priser og gjennom jula har dere stemt på deres favoritter.
Etter nesten 450 stemmer er vinnerne av våre syv kategorier klare. I dag presenterer vinneren av Årets historie. Den går til Elise som ble kjent med nye kolleger via dataspill. Innlegget hennes kapret 30.6 prosent av stemmene.
På andre plass havnet historien om Øyvind som ansatte barbereren sin som utvikler. Tredjeplass gikk til fortellingen om Ole som fikk en AWS-regning på over 500.000 kroner.
Fjerdeplass gikk til historien om hvordan Lars skal lage tolv startups på tolv måneder". Historien om utvikleren Jostein som startet selskap i Thailand havnet på femteplass med 8.7 prosent av stemmene.
Årets koder: - Utviklere er ikke bare "kodeapekatter"
Artikler og foredrag
- Hvordan føles det å ha vunnet prisen?
- Utrolig hyggelig! De andre nominerte historiene var både gode og inspirerende, så dette kom uventet, sier Landsem.
Hun forteller at siden hun delte historien om kollegaene og samholdet de har bygget via gaming, har det vekket overraskende mye interesse. Det har for eksempel ført til artikler i NRK, Adressa og foredrag på Jotunheimen E-sportsenter i Trondheim om damer og gaming.
- Det er kult å se at temaet er både treffende og populært, og at gaming får lov å settes på agendaen i et mer positivt lys enn det som har vært tidligere, sier Landsem.
Årets kontor: - Vi kommer alltid til å forbedre oss
Vokser i rekordfart
Det er nå rundt elleve måneder siden kode24 trykket innlegget til Landsem. Hun forteller at gaminglivet går bra, både i og utenfor gaming.
- Det hyggeligste er at vi alle har blitt en sammensveiset gjeng som også møtes utenfor gamingen, og det er ofte jeg først og fremst spør gaming-gjengen om jeg lurer på noe jobbrelatert.
Hun legger til at det er gøy at GameFraym sin bedriftsliga vokser i rekordfart og at det nå er mange deltakere fra det norske næringslivet som møtes til duell og hygge.
- Ellers holder jeg meg på «hyggelaget»-nivå sånn kompetansemessig. Kjøpte PS5 til samboeren til jul, og har innsett at det å kunne game på PC ikke tilsier at du kan game på konsoll, hehe, sier hun.
Årets stemme: - Kodere må delta i samfunnsdebatten
Samhandling og kommunikasjon
- Blir det sosiale potensialet til gaming ofte undervurdert?
- Ja, det er jeg ganske sikker på. Jeg ble jo overrasket over dette potensialet selv også. Jeg tror det er et perfekt eksempel på noe som «må oppleves» for å forstå.
Landsem mener at det som foregår på skjermen er en "liten bit av det hele".
- Samhandling og kommunikasjon i forbindelse med og under selve spillingen er det jeg verdsetter mest. «Kaffeprat» i pausene, strategidiskusjoner, folk som trer inn i ulike roller i laget og mer til gjør det til både en supersosial og ikke minst inkluderende arena. Her er alle velkommen.
- Har du og bedriften din noen kule spillplaner for 2022?
- Det skjer masse kult i Accenture! Vi har oppdaget et kjempestort, internasjonalt miljø for gaming internt, og vi arrangerer små og store gamingeventer for interne og eksterne, sier Landsem.
Leserne har talt: Årets trend er kåret
Vært veiledere
Landsem forteller at hun og de andre som har spilt sammen i Norge har fått tette relasjoner til en engasjert gjeng i Tyskland, som de spiller med for gøy. I tillegg til å jobbe sammen med om videre planer for gamingmiljøet.
- Det som startet med litt sosial gaming har også gitt akademiske resultater, da vi har vært veiledere for bachelorstudenter som har fokusert oppgaven sin på gaming.
Ifølge henne har resultatet blitt en gamingplattform som skal brukes globalt for små og større turneringer.
- Jeg drømmer om et Accenture-VM. Og så er det ingen tvil – vi fortsetter å stille til start i GameFraym sin bedriftsliga, sier Landsem.