Det hører til sjeldenhetene at en reklame får ikonisk status. Én av disse er Coca-Colas julereklame fra 1995, til tonene av «Holidays are coming».
Men i år er originalen blitt byttet ut. Det har vekket sterke reaksjoner.
For der originalene har sjarmert folk med ekte mennesker og røde lastebiler som tar seg fram i snøen, er de nye filmene AI-genererte:
Kommentarfeltet under filmene på Youtube er fylt av kritiske tilbakemeldinger.
«Sjelløst», «beste reklamen for Pepsi», «gjerrig» og «så dårlig at jeg var sikker på at den var falsk» er bare noen av disse.
Tre tolkninger
Coca-Cola skal ha bedt tre ulike selskaper om å lage sine versjoner av reklamen, melder Forbes.
De skal ha brukt de generative AI-modellene generative Leonardo, Luma og Runway på prosjektene.
Mot slutten ble også modellen Kling tatt i bruk, og dette skal ha gjort det lettere å gjengi mennesklige følelser på en «realistisk» måte, sier Jason Zada til Ad Age.
Zada er grunnlegger av byrået Secret Level, som er et av selskapene som var involvert i prosessen.
Det skal likevel ha vært vanskelig å gjengi disse på en overbevisende måte, og bare én av tre tolkninger viser mennesker.
Der kommenterer til gjengjeld seerne overraskelse over at nissen «bare har fem fingre», og at det hele føles som en skrekkfilm.
– Historie med å fange julemagi
En talsperson for Coca-Cola er sitert hos NBC News.
– Vi har feiret en lang historie med å fange julemagi. Dette har vi gjort med innhold, film, arrangementer og med aktiviteter ute i butikker. Det har vi gjort over hele planeten i flere tiår, sier talspersonen.
– Vi utforsker alltid nye måter for å nå kunder, og vi tester ut nye virkemidler. I år har vi valgt å ha et samarbeid der mennesker og generativ AI jobber sammen for å lage noen filmer, fortsetter talspersonen.
Hen sier videre at Coca-Cola alltid skal forplikte seg til å levere det aller beste i skjæringspunktet mellom "mennesklig kreativitet og teknologi".
Raser over AI-lagde frimerker til jul: «Nitrist!»
AI-kampanjer i Norge, også
Hjemme i Norge er det et en annen julekampanje, som har fått oppmerksomhet for AI-bruk.
Kirkens bymisjon har hvert år en kampanje for å samle inn penger til en julefeiring for dem som har minst. I år har flere reagert på at kampanjen er laget med AI, skriver Kampanje.
Debatten har også rast på LinkedIn, og der erkjenner Kirkens bymisjon at godkjenningen av kampanjen har gått for raskt denne gangen.
Flere norske selskaper har fått kritikk for bruk ai AI rundt juletider. PostenBring har i år fått designet julefrimerkene med AI, noe som førte til et opprop blant illustratører.
I fjor fikk XXL kritikk da kode24 avslørte å ha brukt AI-genererte modeller til sine julereklamer, uten at dette ble merket.