Tirsdag 30. juli fikk Microsoft problemer med sine Azure-tjenester, som står bak enorme mengder tjenester i hele verden.
På deres statussider kan man lese at de opplevde en "uventa bruks-topp" som resulterte i at "Azure Front Door (AFD) og Azure Content Delivery Network (CDN)-komponenter fikk ytelse under akseptable grenser", som skal ha leda til "feil, timeout-er og forsinkelser".
Disse problemene skapte store problemer for tjenestene som bruker Azure.
Blant annet for SAS, får kode24 bekrefta.
DDOS-forsvar gjorde vondt verre
Denne uventa store bruken Microsoft viser til, skal ha starta med et DDOS-angrep.
Men de er ærlige på at dette ikke var grunnen til problemene i seg selv: Angrepet skal ha aktivitert Microsofts forsvarsmekanismer mot slike angrep, og det var her de virkelige problemene oppstod.
– Innledende undersøkelser tyder på at en feil i implementeringen av forsvaret vårt forsterket virkningen av angrepet, i stedet for å dempe den, skriver Microsoft.
Problemene skal nå være løst.
Problemer for SAS-reisende
Tirsdag meldte mange at SAS hadde store problemer. Blant annet at reisende ikke kunne sjekke inn på nett og laste ned billetter, ifølge TV 2.
SAS kalte da problemene "eksterne internettproblemer", men helt konkret var problemet nettopp Azure-trøbbelet.
Det bekrefter Lars Andersen, pressetalsmann i SAS, til kode24.
Problemene varte i drøye to timer, fra 14.04 til 16.18, opplyser han.
Minecraft, Unity, MongoDB
The Register har prøvd å nøste opp i hvor mange andre problemer Azure-hikken skapte:
- Minecraft, fra Microsoft-eide Mojang, fikk problemer med å koble opp spillerne sine, Microsofts appbutikk sleit med å levere programmene sine og Microsofts 365-tjenester fikk store problemer.
- Spillmotoren Unity rapporterte at Azure-problemene gjorde at brukerne ikke fikk lasta opp og ned ting til tjenestene deres.
- MongoDB fikk problemer med sine MongoDB Cloud-tjenester.
- Microsoft-eide GitHub fikk problemer med Codespaces-tjenesten.