– Dere burde skamme dere over forretningspraksisen deres!
Det skriver Talor Browne i en epost til Protectia. Hun driver kafeen Talormade i Oslo, blant annet kjent for sine overdådige doughnuts.
Denne uka mottok de en uventa faktura: Protectia mente hun hadde godtatt et kjøp av løsningene deres, over telefon.
kode24 har omtalt det svenske selskapets praksis gjennom en rekke artikler denne vinteren:
- Det begynte med at Domeneshop-kunder fikk uventa regninger fra dem, på 5.000 kroner.
- Mange registrarer, altså de som selger .no-domener, advarte mot at Protectias telefonselgere løy om samarbeid med dem.
- Et lydopptak fra en av samtalene viste at telefonselgerne deres ganske riktig påstod å samarbeide med norske registrarer.
- Etter å ha blitt trua med rettslige skritt, og mye omtalt på kode24, trakk de seg til slutt ut av det norske markedet.
Nekter for at selgerne lyver – hør opptaket som sier noe annet
Selv om Protectia sier de har tatt en pause i Norge, kan nordmenn fortsatt oppleve at regningene fra praksisen deres kommer i postkassa.
Talormade er ett eksempel på dette, men kode24 har også blitt kontakta av flere den siste tida som har opplevd akkurat det samme – å få regninger på nærmere 5.000 kroner, visstnok uten å ha takka ja til noe som helst.
Ba om info på epost
Browne har fått oversendt et opptak av salgssamtalen fra Protectia, etter at hun klaget på fakturaen. Opptaket har hun også delt med kode24.
Under samtalen prøver en av hennes kaféansatte gjentatte ganger å forklare at de ikke har tid til å prate med Protectia-selgeren.
– Dette skjedde rundt lunchtider, så det var mye kø, forklarer Browne.
– Jeg ble fortalt at det hadde vært en merkelig telefonsamtale denne dagen, og at det ble ringt mange ganger fra flere ulike nummer.
Den kaféansatte takker aldri ja til noe i opptaket vi har hørt, men ber selgeren sende informasjon på epost, noe Browne forteller er standard prosedyre.
– Jeg er den eneste i bedriften som kan godkjenne nye avtaler. De ansatte har en instruks om at slike ting skal sendes til oss på epost, og det ber de også om i samtalen.
Også i denne samtalen hevda Protectias selgere å ha et samarbeid med registraren som Talormade har .no-domenet sitt hos, slik som i dette opptaket av en annen samtale:
Frafalt kravene
– Det er ikke mulig å forplikte noen til et 12 måneder langt abonnement etter å ha ringt til en kafé uten noe kundeforhold, og etter å ha snakket med en tilfeldig ansatt, skriver Browne i klagen til Protectia.
– Jeg er også kjent med hvordan dere driver forretninger, og kommer ikke til å betale noen faktura til dere, skriver hun videre.
Browne måtte klage i to omganger på regningen. I klage nummer to lenker hun også til tidligere artikler om Protectia hos kode24. Da skjer det noe:
En halvtime senere får hun beskjed fra Protectia om at de frafaller kravet mot Talormade.
Domeneshop-kunder takka nei, fikk regning på 5.000,-
Protectia er solgt
Protectia er en del av Eye on Group, og deres sjef Fredrik Björklund har tidligere uttalt seg på vegne av selskapet. Senest i forbindelse med at de tok seg en pause i det norske markedet, etter at de ble varslet om juridiske konskevenser.
Siden da har det blitt kjent at Eyeon Group selger Protectia. Derfor henviser Björklund nå til Protectias nye sjef, Naz Moniq Hadi Zihaoui.
– Jeg har fortstått at Protectia tidligere har hatt medarbeidere som har gitt misvisende informasjon, noe Fredrik tok tak i omgående og rettet opp i, hevder Zihaoui til kode24.
Han mener altså at problemene er løst, blant annet gjennom å spille inn samtalene. Uten at det stoppet dem fra å kreve betalt av Talormade, til tross for at opptaket ikke endte med at kafeen takket ja til noe.
– Vår ambisjon er å fortsette å utvikle våre medarbeidere og forhåpentligvis rette de problemene som har oppstått, særlig for kundenes skyld, da tjenesten handler om dem og deres sikkerhet. Vi har i dag ingen samarbeid med noen, og derfor skal ikke sånne inntrykk skapes. De som feilaktig inngår avtaler skal selvfølgelig ikke trenge å gjennomføre dem, forteller Zihaoui.
– Jeg kan ikke svare annet enn at ingen skal få en faktura de ikke har godkjent, og om den likevel sendes, krediterer vi den omgående.
Slutter å ringe til Norge, etter juridiske trusler
Ingen klageordning for næringliv
Det som går igjen blant aktørene som har uttalt seg om salgsforsøk fra Protectia hos kode24, er at alle vært næringsdrivende.
Det gjør at de faller de utenfor klageordningen til Forbrukertilsynet, sier underdirektør Tonje H. Drevland i Forbrukertilsynet.
Siden flere hevder at Protectia har løyet om mulige samarbeid for å få kunder til å takke ja, har kode24 spurt henne hvilke regler som gjelder.
– Hvis det er forbrukere som benytter domenet til private formål, og mener de har blitt lurt, må de ta opp saken med Protectia først og si hva de krever. Om de ikke når frem med selskapet, kan forbruker eventuelt be om mekling i saken hos Forbrukertilsynet, sier Drevland, og fortsetter.
– Næringsdrivende må eventuelt selv forfølge sine krav i rettssystemet, her finnes det ingen offentlige klageordninger for å løse en konkret tvist.
Norid kan ikke gjøre noe
Det har tidligere blitt spekulert i om Protectia har lasta ned en såkalt sonefil, for å få informasjon om alle norske domeneeiere – og deretter ringe rundt til dem.
Norid, som administrerer norske domener, kjenner ikke til Protectia-saken, men tviler på at det er dette som har skjedd.
– Det ikke er korrekt at noen har fått tak i sonefila for .no fra Norid, siden den ikke utleveres eller publiseres. Det er derimot mulig at noen har kjøpt en historisk liste over .no domener og benytter denne til formålet. Det finnes selskaper som lever av å "crawle" internett for domenenavn og selge slike lister, sier Knut Aksel Wadet, juridisk seniorrådgiver i Norid, til kode24.
De har uansett ikke noe mandat til å gjøre noe med saken.
– Norid har ikke mandat for å kunne reagere på at noen samler inn virksomheters kontaktinformasjon fra dere nettsider og så bruker det til å kontakte dem.