Bane NOR avlyser konkurranse i frykt for å bryte innleie­regler: «Skuffa og frustrert»

– Det viser hvor vanskelig dette er, sier Henrik Holum, etter at Bane NOR avlyser konkurransen.

Kontrollrommet i togledersentralen i Bane NOR. De avlyser nå en konkurranse etter spørsmål rundt tolkningen av de nye innleiereglene. 📸: Ole Berg-Rusten / NTB
Kontrollrommet i togledersentralen i Bane NOR. De avlyser nå en konkurranse etter spørsmål rundt tolkningen av de nye innleiereglene. 📸: Ole Berg-Rusten / NTB Vis mer

«Bane NOR ser seg nødt til å avlyse konkurransen med referanse 202410121 - Rammeavtale IKT konsulenttjenester» melder selskapet tirsdag, til alle interessenter.

Bane NOR viser til at det har kommet spørsmål rundt ett av punktene interessentene måtte fylle ut: Hvorvidt de var registrert som bemanningsforetak eller ikke.

Dette ber de om på grunn av arbeidsmiljølovens § 14-12 og § 14-13; altså i kjølvannet av de nye innleiereglene, som har skapt mye forvirring i bransjen. Blant annet gjorde Ruter noe av det samme tilbake i april, da de også frykta å bryte dem.

Forvirra er også Bane NOR, tilsynelatende: De vet ikke hvordan de skal tolke reglene, og avlyser derfor hele konkurransen. Dermed står blant annet Henrik Holum i bspoke igjen uten å få svar på tilbudet de har vært med på.

– Hva var det første du tenkte da du leste dette?

– Skuffelse og frustrasjon, sier Holum til kode24.

Finner ikke rettskilder

«Spørsmålene som har kommet inn knytter seg til forståelsen av denne bestemmelsen, herunder om en leverandør som selv ikke er registrert som bemanningsforetak kan leie ut personell fra underleverandører» skriver Bane NOR videre.

Dette er litt komplisert, men det er også litt av poenget, så la oss fortsette:

«Til dette har Bane NOR svart at selskap som skal leie ut personell som ikke er fast ansatt hos leverandøren må være registrert som bemanningsforetak for å kunne formidle personell som er ansatt hos en tredjepart. Bane NOR er av den oppfatning at kontraktsbestemmelsen gir uttrykk for en forsvarlig forståelse av gjeldende regler i arbeidsmiljøloven og arbeidsmarkedsloven med tilhørende forskrifter, sett i lys av relevante bestemmelsers ordlyd og formålet med disse».

Men om Bane NOR har forstått dette med videreleie av folk fra en underleverandør riktig, føler de seg ikke sikre på. Og sikre vil de visst ikke bli med det første.

«Det er likevel slik at kontraktskravet bygger på nokså nye endringer i det arbeidsrettslige regelverket. Det foreligger derfor ingen tungtveiende rettskilder som gir klare svar på hvordan de arbeidsrettslige reglene som kontraktsbestemmelsen bygger på, skal forstås når det gjelder videreleie av personell fra en underleverandør. På denne bakgrunn, og i lys av at flere leverandører har stilt spørsmål til bestemmelsen og dens virkeområde, har Bane NOR besluttet å foreta ytterligere undersøkelser av de aktuelle reglene for å opparbeide enda større sikkerhet mht. forståelsen av disse. Bane NOR anser det av denne grunn nødvendig å avlyse konkurransen.»

«Det foreligger derfor ingen tungtveiende rettskilder som gir klare svar (...).»
Henrik Holum i bspoke.
Henrik Holum i bspoke. Vis mer

La ned mye arbeid

– Første tanke er at noen av de større nekter å være bemanningsforetak selv om de egentlig skal være det, og nå fikk de problemer siden de ikke kan gå alene. Så i stedet for å holde seg til regelen, slik de allerede har tolket den, så avlyser de, sier Holum til kode24.

Holum er i dette tilfellet underleverandør i en konstellasjon av selskaper, og det er altså her forvirringen tilsynelatende ligger i dette tilfellet. bspoke er forøvrig registert som bemanningsforetak.

– Det er lagt ned en god mengde arbeid i anbudet som nå er avlyst. Vi har dobbeltsjekket at alle er bemanningsforetak før vi startet, så vi var sikre på å følge regelverket, sier han.

kode24 har foreløpig ikke fått svar på våre spørsmål til Bane NOR.

«Viser hvor vanskelig det er»

– Hva synes du om at en så stor aktør som Bane Nor heller ikke forstår hvordan man skal tolke regelverket?

– Det viser hvor vanskelig dette er. Det er flere eksempler på stor forvirring blant større offentlige aktører, så dette føyer seg bare i rekken. Vi har også snakket med diverse forbund og annet og de fleste venter på at ting skal bli avklart i rettsaker, men de vil ikke ta sakene selv. Dermed fortsetter dette å gå mest ut over oss SMB aktører som følger regelverket som det er ment.

– Hvor mye trøbbel har dere med dette nå om dagen – er Bane Nor alene her?

– De er ikke alene, men usikker på hvor mye som er marked generelt og hvor mye som er komplisert regelverk. Vi kan blant annet ikke levere konsulenter som underleverandør til en del større selskaper. De er ikke bemanningsselskap og har da store begrensninger i å kunne samarbeide med selskaper som er bemanningsforetak.