Ber barneskolene stenge store deler av internett

Skolebarn vil få en ny netthverdag, hvis skolene følger de nye anbefalingene fra myndighetene.

Utdanningsdirektoratet kommer med nye anbefalinger for de digitale enhetene til skolebarn. 📸; Gorm Kallestad / NTB
Utdanningsdirektoratet kommer med nye anbefalinger for de digitale enhetene til skolebarn. 📸; Gorm Kallestad / NTB Vis mer

– Det er uholdbart at elever kan få tilgang til innhold som vold og pornografi, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun i en pressemelding.

Hun peker også på at mange elever blir forstyrret av annet innhold som spill og sosiale medier i undervisningen.

Nå kommer Utdanningsdirektoratet med klare anbefalinger om hva som skal være tillatt på elevenes digitale enheter, sier hun.

Mener det har manglet hensyn

Nordtun forventer at skoleeierne følger de nye anbefalingene.

– Digitale verktøy i skolen har vært innført uten tilstrekkelig hensyn til hvordan dette påvirker elevenes læring og trygghet i skolehverdagen, sier hun.

– Det har tatt alt for lang tid før nasjonale politikere har tatt tak i situasjonen. Det gjør vi nå, fortsetter Northun.

I pressemeldinga trekkes det fram at skoleeiere har ansvar for å sikre elevene et trygt og godt skolemiljø, og hindre at de ikke blir eksponert for skadelig innhold.

– Ikke godt nok beskyttet

Det finnes fra før en veileder for bruk av filtere og sperrer som beskytter barna. I den nye kommer det mer spesifikke anbefalinger for de ulike klassetrinnene.

Barneskoleelever får kun tilgang til nettsider som er forhåndsgodkjent for undervisningen, opplyser Nordtun.

Sider som blir regnet som uønskede eller skadelige vil bli sperret for elever på ungdomsskolen og videregående, mens andre sider i utgangspunktet er tilgjengelig.

– Nå kommer det anbefalinger om styring av innhold på skolens digitale enheter. Det trenger vi, for mange elever blir ikke godt nok beskyttet på sine digitale skoleverktøy, sier Nordtun.

Det blir også vist til et konkret eksempel på forrige gang det ble gitt klarere anbefalinger til skolene. Det har endt med at de aller fleste har laget forbud mot mobiltelefoner på skolen.

Viser til dårlige resultater

Nordtun viser til de «historisk dårlige resultatene» i norsk skole som bakgrunn for anbefalingene.

– Dette er vi nødt til å snu. Derfor trenger vi at skolene har fullt fokus på læring, sier hun til Bergens Tidende.

– Anbefalingen er tydelig, og jeg forventer at den blir fulgt opp, fortsetter hun.