De siste 10 årene har Google Chrome vært den dominerende nettleseren. Det første de fleste gjør når de får en ny datamaskin er å gå inn på standardnettleseren, søke etter “Google Chrome”, og installere den.
I mange år har det vært en etablert sannhet at Chrome bare er bedre.
Men nå utfordres den fra flere hold, og både vi og Internett vil få en bedre fremtid om flere slår opp med Chrome.
Sånn ble Chrome størst
Jeg husker godt første gang jeg brukte Chrome. Firefox hadde lenge slitt med ytelsen på nettsider som brukte litt over gjennomsnittlige mengder javascript, Internett Explorer var fortsatt et like dårlig alternativ som det alltid hadde vært, og Safari hadde for store mangler til å være en seriøs utfordrer.
Chrome var redningen! Det var en elegant nettleser som viste ting i lysets hastighet. Med Google sine økonomiske muskler var det heller ingen utfordring for dem å forbli den objektivt beste nettleseren de neste årene.
«Google forstår veldig godt viktigheten av å være den dominante aktøren på nettlesermarkedet.»
En utfordring med nettlesere er at store markedsandeler er selvforsterkende. Vi som lager nettsider har lett for å — bevisst eller ubevisst — optimalisere for den nettleseren vi selv bruker til daglig. Det gjør igjen at brukerne våre får en litt bedre opplevelse med den nettleseren vi bruker selv. Når flertallet av brukerne våre har den samme nettleseren blir det enklere for produkteiere å mene at det viktigste er at alt fungerer for de som bruker samme nettleser. Og da må vi som utvikler i alle fall sørge for å teste og optimalisere nettsiden for den nettleseren.
Det er på mange måter historien om hvordan vi alle ble sittende med Chrome som vårt førstevalg. Men hva er problemet med at alle har Chrome? Om folk er fornøyde, burde ikke det være deres valg?
Google forstår veldig godt viktigheten av å være den dominante aktøren på nettlesermarkedet. Både fordi det er en selvforsterkende effekt, men like så viktig fordi Google lever av å levere tjenester på Internett. Tjenester du trenger en nettleser for å bruke.
Ved å kontrollere nettleseren din kan de ta valg som er veldig fordelaktige for deres egne tjenester — og ofte lite fordelaktige for konkurrentene.
#1: Ad-blocker-blokkering
Den viktigste inntektskilden til Google er reklame, og de tjente rundt 200 milliarder dollar på dette i 2022.
Da bør det ikke komme som noen overraskelse at ad-blockere — små nettleserprogrammer som fjerner reklamer — er en stor trussel mot forretningsmodellen deres. I årevis har det vært spekulert i når Google kom til å gjøre det umulig å installere ad-blockere i Chrome. Og snart ser det ut som det i alle fall blir hakket vanskeligere.
En av måtene ad-blockere fungerer på er ved å se på nettverkstrafikken som nettleseren ønsker å gjøre når du går inn på en side, og blokkere selve nettverkskallet fra å gå ut. I sin oppdatering til det Chrome kaller Manifest V3 vil ikke lenger utvidelser ha denne muligheten.
Edge med nytt våpen mot Chrome: «Dritt»
Mange har sett på dette som et direkte angrep på utvidelser som skal blokkere reklame, selv om Google sier det handler om sikkerhet, og at det finnes andre måter å blokkere elementer på en nettside. Disse måtene er imidlertid ofte tregere, krever mer resurser, og ikke nødvendigvis tilstrekkelig for å hindre at persondata overføres til andre nettsider.
Det har vært nok motstand mot overgangen til Manifest V3 at Google har måttet flytte overgangen flere ganger, og det er fortsatt ikke helt klart når det kommer til å skje. Men den dagen ad-blockere blir vanskelig å installere, eller lite effektive vil det gjøre Chrome til en langt mindre attraktiv nettleser.
#2: Web Environment Integrity API
I april lanserte en gruppe ingeniører hos Google et forslag til en ny web-standard, som de har kalt Web Environment Integrity API (WEI API). Denne noe kryptisk navngitte standarden har som mål at en nettside skal kunne spørre en tredjepart om hvorvidt den nettleseren og brukeren som akkurat nå forsøker å lese nettsiden er legitim. Målet er å kunne hindre skraping av innhold, falske klikk på nettsider for å generere reklameinntekter osv.
En stor risiko ved dette forslaget er at man kan komme til å få nettsider som kun lar seg vise med nettlesere som implementerer WEI APIet. Dette kan igjen brukes av nettlesere som Chrome til å befeste sin allerede store markedsandel, mens mindre nettlesere vil ha problemer med å skaffe seg fotfeste.
Vivaldi jubler – Chrome gir opp «web-DRM»
Vi kan se for oss at dette forslaget implementeres, og at Google setter opp Gmail til å kun være tilgjengelig for de som bruker en nettleser som støtter WEI, og brukere som kan valideres som “ekte”. Dette vil raskt kunne tvinge alle nettlesere som kan til å implementere støtte for APIet, siden en stor andel av verdens nettbrukere har Gmail som sin e-postleverandør. De som ikke får dette til vil dø ut. Og ingenting vil hindre Google i å kun godta en “tredjepart” som er dem selv, eller et datterselskap.
Mozilla har tatt tydelig avstand fra forslaget og sier at det er viktig at alle deler av internett er åpent for alle som ønsker å bruke internett, uavhengig av hvordan og med hvilken nettleser eller teknologi. Google trakk for en uke siden forslaget, og sier de kun vil jobbe videre på en lignende teknologi for webviewet til Androidapper.
#3: Personvern
Det er ikke bare forslag som WEI APIet som kan bli en personvernutfordring med Chrome. For mange er Google den viktigste delen av internett. Alle søk skjer i Google, mailen er hos Gmail, kalenderen er i Google Calendar, og dokumenter skrives i Google Docs. Kort sagt: Google vet ekstremt mye om mange.
Da er det ikke urimelig å lure på om det er lurt å også gi dem tilgang til informasjon om hver eneste nettside man er inne på, og hva man gjør der. Dette er verdifull informasjon når du er verdens største selger av reklame.
Google har nå lansert Ad Topics i Chrome. Dette selger de som en måte å øke personvernet ditt på, men det er egentlig bare nok en måte å utnytte at Chrome er den ledende nettleseren for å selge mer reklame. Det Chrome vil gjøre dersom du godtar de nye funksjonene i Ad Topics er å samle inn informasjon om hva slags nettsider du besøker, og la annonsører rette reklamer mot deg ved hjelp av dette.
Det er forsåvidt riktig at det gir deg noe bedre personvern enn at hver enkelt nettside skal forsøke å samle inn denne informasjonen, men det vil fortsatt være informasjon Google vil samle inn og selge. Det beste for personvernet hadde vært at dette ikke hadde vært samlet inn i det hele tatt. Som vanlig kan du bare takke nei til å aktivere dette om du klarer å navigere deg gjennom en unødvendig komplisert rekke med steg.
«Og nå er et godt tidspunkt å bytte til Firefox.»
Hva bør vi gjøre?
Vi bør ganske enkelt skaffe oss en annen nettleser!
Det kan virke som en stor endring, men det finnes gode alternativer som er raske, tilbyr godt personvern, og som vil passe rett inn i arbeidsflyten din. Det kan imidlertid være greit å være klar over at veldig mange nettlesere der ute er basert på Chromium, og for alle praktiske formål er Chrome bare med et litt annet utseende.
Jeg vil anbefale å se på vår gamle helt: Firefox! Firefox har alt du trenger fra en moderne nettleser. Nesten alle utvidelser du kan tenke deg finnes, enten det er integrasjon med passordhuskeren din, utviklingsverktøy, eller utvidelser som kosmetisk endrer på nettsider f.eks. ved å lage dark mode der det ikke finnes. Du kan tilpasse den med farger, flytte på bokmerker og faner, synkronisere innstillingene dine med andre enheter, og selvsagt finnes det masse personverninnstillinger som gjør at du ferdes tryggere på nettet.
Og nå er et godt tidspunkt å bytte til Firefox. I de siste beta-utgavene er Firefox nå raskere enn Chrome på å utføre Javascript, en av de tyngre oppgavene på moderne nettsider. Det som en gang var min store grunn til å bytte vekk fra Firefox har endelig blitt forspranget deres!
Er du utvikler må du også legge deg til vanen å teste det du lager i mer enn din standard nettleser (uansett om den er Firefox, Chrome, Safari eller noe helt annet). Hvis ikke er du dømt til å lage tjenester som ikke fungerer godt nok for alle brukerne dine.
Så kanskje det er på tide å bytte nettleser — og si hei til en gammel venn!