«Vi ønsker å informere deg om at Bjørklund nylig har vært utsatt for et dataangrep» skriver butikkjeden i en epost til kundene sine i dag.
Dette bekrefter også Bjørklund-sjef Kai Gustav Piene overfor TV 2.
– Vi tar dette svært alvorlig og jobber tett med eksterne eksperter for å håndtere situasjonen på en trygg og effektiv måte. Vi har løpende dialog med Politiet, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Datatilsynet, sier han til TV 2.
Mye kan være lekka
I eposten til kundene skriver kjeden, som selger klokker og smykker, at de ikke utelukker at mye data nå kan være på avveie.
«Det kan ikke utelukkes at enkelte opplysninger knyttet til deg som medlem i kundeklubben vår har vært tilgjengelige for uvedkommende» skriver de i eposten kode24 har fått en kopi av.
Kjeden forteller at informasjonen kan inkludere:
- Navn, adresse og poststed
- E-post og telefonnummer
- Kjøpshistorikk og bonuspoengstatus
«Vi har foreløpig ingen tegn til at opplysningene er blitt misbrukt, men vil at du skal være godt informert» påpeker Bjørklund.

Kraftig kritikk mot Oracle – nektet for databrudd
Ber kunder være oppmerksomme
Bjørklund skriver at de har «sikret og gjennomgått alle relevante systemer», og «samarbeider med IT-sikkerhetseksperter og følger opp alle funn».
Dessuten har de som nevnt varsla blant annet Datatilsynet, og er opptatt av å være åpen om lekkasjen med kundene sine.
De ber nå kundene være oppmerksomme på uvanlige eposter, SMS-er eller telefoner, og ikke dele personopplysningene sine.
«Bytt passord hvis du bruker samme passord flere steder» skriver de også, samt «Aktiver totrinnsverifisering der det er mulig».
