Den svenske nettbutikkgiganten Boozt skal kutte rundt 110 ansatte i løpet av årets første måneder.
Det er klart etter at de mandag ettermiddag varslet en nedbemanning på 10 prosent, av sine 1.100 fast ansatte.
Nedbemanningen skjer ifølge lederne for å hente ut de økonomiske gevinstene av selskapets teknologisatsing.
AI gjør ansatte overflødige
– Avgjørelsen er kritisk for å nå vårt langsiktige mål om å ha en profittmargin på 10 prosent, mens vi skaper en bærekraftig og konkurransedyktig forretning, sier Hermann Haraldsson i en pressemelding.
Han er medgründer og administerende direktør i Boozt.
Haraldsson beskriver nedbemanningen som en «justering» av antallet ansatte, da selskapet har økt effektiviteten ved hjelp av blant annet AI-drevne verktøy.
Nå vil de at ta ut noe av effektivitetsgevinsten, ved at de trenge færre folk til å gjøre jobben.
Klarna vil kvitte seg med enda flere folk, erstatte dem med AI
Må vente på detaljene
Nedbemanningen er varslet å skulle skje i løpet av første kvartal.
Kommunikasjonssjef Ask Kirkeskov Riis sier til kode24 at de for øyeblikket ikke har noen ytterligere kommentarer til nedbemanningen. Verken om hvilke yrkesgrupper som blir berørt, og eventuelt hvor mange utviklere som rammes.
Dette begrunner han med at de må forhandle med fagforeningene og at de også jobber med rapporten for fjerde kvartal 2024. Det er varslet at det kan komme mer informasjon sammen med presentasjonen av denne 7. februar.
På spørsmål om hva slags AI-løsninger de bruker, og nøyaktig hvilke oppgaver AI skal overta for mennesker, viser Riis til en liste over innlegg fra Boozts tech-blogg.