– Nå er det bevist at jobben ikke nødvendigvis må utføres på kontoret, men det er kunden som bestemmer på hvilken måte oppdraget skal løses, sier Pandula Bandhusena i Capgemini til kode24.
Bandhusena er leder for Cloud & Custom Applications-enheten i Capgemini Norge, som med sine rundt 400 ansatte er det største teknologimiljøet i Capgemini Norge. I tillegg har selskapet utviklere i flere andre avdelinger.
– Hvilke konkrete regler har dere for hjemmekontor hos dere?
– I Capgemini har vi en stor grad av fleksibilitet, men sammen med fleksibiliteten følger også et ansvar for å levere. Som arbeidsgiver gir vi våre utviklere friheten til å kunne arbeide fra hvor som helst og muligheten til å bruke de verktøy som egner seg best for jobben, sier Bandhusena.
Dermed kjører Capgemini med andre ord noenlunde samme hjemmekontor-strategi som konkurrenten Computas som vi har skrevet om tidligere.
Funksjonsnedsatt: «Hjemmekontor er tilrettelegging!»
Velger hybridløsning
Bandhusena sier at det før pandemien var mye mindre bruk av hjemmekontor hos dem i forhold til hvordan det er nå. Men dette endret seg altså etter pandemien, og Bandhusena mener det ikke er noen grunn til å endre tilbake.
– Vi praktiserer en hybridmodell der ansatte i samråd med kunden og nærmeste leder avtaler hvor jobben skal utføres. Kunder ønsker ofte at utviklerne skal være "on site" noen dager i uken i forbindelse med ulike prosjektoppgaver, sier han.
Det hele handler om hva som er mest praktisk.
– Om utviklerne ikke sitter hos kunde, er det gode fasiliteter for å jobbe fra de ulike Capgemini-kontorene. Vi er også flinke til å samle våre ansatte fysisk på kontoret for å styrke delingskulturen i teamene og på tvers av selskapet.
«Vi er også flinke til å samle våre ansatte fysisk på kontoret for å styrke delingskulturen i teamene og på tvers av selskapet.»
Fordeler på kontoret
– Hvordan er erfaringen med hjemmekontor eller hybridkontor hos dere?
– Vi erfarer at våre ansatte er fornøyde med hjemmekontorordningen. Likevel er det naturlig å minne om den sosiale og faglige oppsiden ved å jobbe fra selskapets kontorlokaler, sier Bandhusena.
Han mener nettverking i lunsjen og ved kaffemaskinen ikke kan erstattes av Teams på hjemmekontor.
– Vi ser ofte at faglige diskusjoner på jobben bidrar til kompetanseheving blant ansatte. Det nyter både kunder og konsulenter godt av.
Bandhusena mener den største fordelen med hjemmekontor er fleksibiliteten det gir hver enkelt.
– Du unngår unødvendig reising og sparer dermed både miljø og tid. Denne tiden kan reinvesteres i egenutvikling for å levere enda mer verdi til våre kunder. Miljøforandring kan ofte bidra til økt produktivitet, men vi er bevisste på at dette går begge veier.
– Det er sunt med balanse, og derfor har vi tro på hybridmodellen.
Viktig å finne arenaer
– Hva er de største ulempene med hjemmekontor, slik du ser det?
– Det er mye bra med hjemmekontor, men utfordringen ligger i bygge tilhørighet til Capgemini som arbeidsgiver. Som konsulenthus vet vi at våre ansatte i perioder trenger å være hos kunder å utføre prosjektoppgaver. Med økt bruk av hjemmekontor er det derfor enda viktigere at vi finner andre arenaer å møtes på.
Bandhusena nevner tilbud om kursing, invitasjoner til sosiale samlinger og aktiviteter på fritiden er eksempler på settinger som bidrar til å bygge samhold og felles identitet.
– Den Capgemini-kulturen er vi veldig stolte av, avslutter Bandhusena.
Les også om hvilke regler Computas har for hjemmekontor: