200 dollar, eller drøye 2.250 kroner, i måneden er en merkbar sum for de aller fleste.
Det er også prisen for å ha tilgang på ChatGPT Pro, det dyreste abonnementet hos OpenAI.
Men er det nok til at selskapet tjener penger?
Nei.
Brukes mer enn forventa
Det er OpenAI-topp Sam Altman selv som avslører at selskapet også taper penger på sin dyreste lisens.
Det kommer fram i et innlegg på X/tidligere Twitter, omtalt hos Techcrunch.
I svarene kommer det fram at det var Altman selv som skal ha satt prisen, i den troen at det ville føre til inntekter for selskapet.
Det har derimot vist seg at Pro-abonnentene bruker tjenesten så mye at selskapet taper penger, også på dette abonnementet.
insane thing: we are currently losing money on openai pro subscriptions!
— Sam Altman (@sama) January 6, 2025
people use it much more than we expected.
Fleipes om profittmotivet
Blant svarene på innlegget er det også mange som peker på ironien i at Altman har snakket om å vri OpenAI bort fra et non profit-fokus.
Til tross for snakk om å gjøre selskapet profittdrevet, går det likevel i minus på selv de dyreste abonnementene som tilbys.
Dermed kan mye tyde på at selskapet må skru opp prisene, slik de allerede har varslet om at vil skje i årene fram mot 2029, som omtalt hos Techcrunch.
OpenAI har vært nødt til å hente inn friske penger fra investorer det siste året, for å unngå tomme bankkontoer fra høsten av. Prognoser fra september pekte mot et underskudd på 3,7 milliarder dollar, av en omsetning på rundt 8,7.
Rykter om GPT-5: Litt bedre, veldig mye dyrere
Varsler også endret fokus
Til tross for disse utfordringene, varsler også Altman at OpenAI er i ferd med å rette fokuset over på «superintelligens».
I et blogginnlegg skriver han at de trolig vet hvordan de skal utvikle en AGI. Utifra innlegget framstår det som at han mener en teknologisk definisjon av AGI, og ikke den økonomiske definisjonen de har med Microsoft.
– Vi tror at vi vil se de første AI-agentene bli en del av arbeidsstyrken hos flere selskaper i løpet av 2025, skriver han i bloggen.
– Vi elsker produktene vi har nå, men vi er her for den fantastiske framtiden! skriver han om superintelligensen han mener selskapet bør fokusere på.