Et knippe digitale reklameplakater for «Civil War» viser ikoniske, amerikanske steder - lagt i grus av borgerkrigen som danner bakteppe for filmen.
Las Vegas' nye landemerke The Sphere ligger svartbrent i ruiner, en tungt væpnet patruljebåt kjører på en innsjø i Los Angeles, mens turistbåter fullastet med flyktninger tar seg fram forbi brennende bygninger i Chicago.
Alt dette er reklamesnutter laget for å pushe «Civil War» i sosiale medier. Noen av dem har også vært brukt som store plakater ute.
Men ingen av disse skremmende krigsscenene er faktisk å se i «Civil War», selv om tilskuerne lett kan tro det, rapporterer The Hollywood Reporter :
Scenene er nemlig skapt med kunstig intelligens.
Eksisterer ikke
– Ingenting av dette skjer i filmen. Jeg forstår ikke kampanjen deres. Dere selger en film som ikke eksisterer, og det er merkelig, skriver en misfornøyd kinogjenger på Instagram-kontoen til filmselskapet A24.
Andre engasjerte kinogjengere påpeker i sosiale medier at «alle vet hva filmbransjen mener om KI-skapt innhold», og at markedsføringsfolkene har bommet kraftig når de uten å blunke har tatt det i bruk på denne måten.
Seerne påpeker også at KI har gjort en rekke feil i bildene, og oppfordrer filmselskapet til «å hyre en ekte kunstner».
"Inspirert av filmen"
A24 har foreløpig ikke kommentert saken.
Men The Hollywood Reporter påpeker ironien i at «Civil War»-regissør Alex Garlands debutfilm var «Ex Machina» - som i 2014 advarte nettopp mot farene ved KI.
Kilder nær filmproduksjonen sier at «dette er KI-skapte bilder inspirert av filmen», og at meningen var å vise ikoniske, krigsherjede landemerker for å forsterke budskapet.