Hjemmekontor, hybrid eller "office first"-policy? Dette er et spørsmål som opptar mange av våre lesere – spesielt ettersom mange bedrifter i den senere tid har valgt å stramme inn på hjemmekontorordningene. De lærde strides om hvorvidt produktiviteten går opp eller ned på hjemmekontorene, men nyere undersøkelser kan tyde på at kontortvang kan føre til at ansatte både mistrives og slutter.
Vi har spurt en rekke store og små it-selskaper og utviklermiljøer om hvordan de forholder seg til hjemmekontor i 2024 og 2025. Først ut er konsulentselskapet Computas.
HR-direktør Christine Langbråthen forteller til kode24 at de ikke har noen planer om å tvinge igjennom en felles policy for bruk av hjemmekontor.
– Som konsulentselskap har det vært et viktig poeng for oss at vi må tilpasse oss kundenes behov. Utover det har vi tillit til at den enkelte og teamene gjør gode vurderinger, sier Langbråthen.
Hun sier at friheten til å jobbe der det passer den enkelte er stor i selskapet.
– Vi ønsker at administrasjon og ledere skal bruke kontoret som hovedregel, men også her er fleksibiliteten stor og personlige behov hensyntas.
«Det vanligste for utviklerne våre i dag er en hybrid med kundens lokaler, hjemmekontor og Computas’ kontor.»
Vanlig med hybridløsning
IT-konsulentselskapet har totalt 320 ansatte i Norge hvorav om lag 250 jobber som utviklere på selskapets avdelinger i Oslo og Trondheim.
Selskapet har ikke endret på hjemmekontorreglene sine, og ikke hatt noen spesielle anbefalinger – annet enn at de under pandemien hadde regler om å ikke komme på kontoret, i tråd med anbefalingene fra myndighetene.
– Det vanligste for utviklerne våre i dag er en hybrid med kundens lokaler, hjemmekontor og Computas’ kontor. Variasjonen er stor – noen er mest på hjemmekontor, mens andre bruker det sjelden, sier Langbråthen.
Vil ikke styre fra toppen
– Hvordan har erfaringene med hjemmekontor eller hybridkontor vært hos dere?
– I Computas opplever vi at det fungerer svært godt å ikke styre dette fra toppen, men heller gi tillit til den enkelte. Vi har imidlertid adressert tematikken ved en rekke anledninger.
Men det at selskapet gir tillit til den enkelte, betyr ikke at alle bare kan ta beslutninger ut i fra sine egne behov.
– Vår kultur baserer seg på samarbeid og skaperglede – både internt og sammen med våre kunder. For å oppnå dette over tid må vi av og til være samlet i arbeidssituasjonen og ikke minst for uformell prat over en kaffe eller en lunsj.
Unge vil på kontoret
Langbråten opplever at hvorvidt man foretrekker å jobbe fra kontoret eller hjemmefra avhenger av hvor etablerte man er både hjemme og i yrket sitt.
– Uten å generalisere for mye, ser vi typisk at erfarne ansatte med god boligsituasjon trives godt hjemme, mens yngre ansatte ønsker enklere tilgang på erfaren kompetanse og kan ha dårligere arbeidsforhold hjemme. Teamene må forventningsavklare og bli enige om rutiner som fungerer for alles trivsel og produktivitet.
«Erfarne ansatte med god boligsituasjon trives godt hjemme, mens yngre ansatte ønsker enklere tilgang på erfaren kompetanse og kan ha dårligere arbeidsforhold hjemme.»
Computas har derfor investert mye i tilpasninger og utstyr på kontoret for å tilpasse seg det Langbråthen kaller "den nye hybride måten å jobbe på". Det synes hun de har løst på en god måte.
– Under pandemien synes mange det var behagelig og produktivt med hjemmekontor, men det var også mange som hadde det vanskelig, spesielt de yngste. Vi gjorde en rekke tiltak for å demme opp for det og hadde en høy medarbeidertilfredshet gjennom hele pandemien.
– Men medarbeidstilfredsheten har steget ytterligere de siste to årene og det mener jeg er et tydelig signal om at dette fungerer godt i praksis i dag.
Konsulentene står friere
– Hva er de største ulempene med hjemmekontor, slik du ser det?
– Mindre uformell dialog og samvær som bygger fellesskapsfølelse, tillit og skaperglede over tid, sier Langbråthen.
Hun forteller at mye bruk av hjemmekontor gjør det mye mer krevende for nyansatte, og spesielt de som har lite arbeidserfaring, å komme inn i miljøet.
– Det er vanskeligere for ledere og kolleger å fange opp hvis noen har det vanskelig – faglig eller sosialt.
Skeptiske sjefer tok feil: Mer effektive med hjemmekontor
Det er likevel mange fordeler med å ha stor valgfrihet, mener hun.
– Våre utviklere er svært effektive og produktive på hjemmekontor, så når man har en tydelig oppgave man skal løse uten for mye sparring på tvers, er det et godt alternativ.
Langbråthen mener valgfrihet gir en bedre balanse mellom fritid og jobb fordi man kan redusere noe tidsbruk på reiser til og fra kontoret, i tillegg til at miljøet tjener på at vi reiser mindre både innenlands og utenlands.
«En annen, ikke ubetydelig, fordel for oss som konsulentbedrift, er at konsulentene nå har mye mer frihet hos kundene med tanke på arbeidssted.»
– En annen, ikke ubetydelig, fordel for oss som konsulentbedrift, er at konsulentene nå har mye mer frihet hos kundene med tanke på arbeidssted.
Før pandemien måtte mange konsulenter sitte fysisk hos kunden hver eneste time de skulle jobbe. Nå kan de fleste kombinere kundens lokaler med både hjemmekontor og Computas-kontoret i Akersgata og i Trondheim.
– Her på hovedkontoret i Akersgata er det mer folk, liv og arrangementer enn det var før pandemien – både i og utenfor arbeidstid. Det er veldig hyggelig og positivt for kulturen vår, avslutter Langbråthen.