Crowdstrike-feilen kosta 160 milliarder – nå kommer søksmålene

Det første søksmålet er allerede levert, og flere kan være på vei. Men vilkårene kan redde dem.

Delta Air Lines skal ha rundt 176.000 erstatningssaker fra reisende som ble berørt av feilen fra Crowdstrike. De er alt annet enn imponert av hjelpen de har fått, og skal ifølge amerikanske medier gjøre seg klare for et søksmål. 📸:Edna Leshowitz / ZUMA Press Wire / Shutterstock / NTB
Delta Air Lines skal ha rundt 176.000 erstatningssaker fra reisende som ble berørt av feilen fra Crowdstrike. De er alt annet enn imponert av hjelpen de har fått, og skal ifølge amerikanske medier gjøre seg klare for et søksmål. 📸:Edna Leshowitz / ZUMA Press Wire / Shutterstock / NTB Vis mer

15 milliarder dollar. Over 160 milliarder norske kroner.

Det er anslaget på hvor mye den feilslåtte oppdateringen fra Crowdstrike har kostet næringslivet, ifølge Reuters.

– Det er den største akkumelerte hendelsen for forsikringer innen cyber-domenet, sier Jonatan Hatzor, som er toppsjef i forsikringsselskapet Parametrix, og anslår kostnadene.

Nå er flere selskaper også i gang med å vurdere søksmål mot Crowdstrike, for å få dekket tapene.

Investorene er mer utålmodige, og har allerede saksøkt selskapet.

Store tap for investorene

Ifølge søksmålet skal selskapet ha kommet med «løgner og villedende informasjon» om hvordan de jobbet med testing, skriver BBC.

I søksmålet siteres Crowdstrike-sjefen George Kurtz på det han skal ha sagt under et videomøte 5. mars. Da skal han ha informert om at Crowdstrike sine produkter var både «validert, testet og sertifisert».

Søksmålet er sendt inn på vegne av investorer som eide aksjer i selskapet mellom 29. november i fjor og 29. juli i år. Det blir ikke oppgitt noe konkret erstatsningskrav.

Samtidig blir det påpekt at aksjeverdien falt med 32 prosent på 12 dager i etterkant av hendelsen. Verdien av selskapet sank da med rundt 25 milliarder dollar.

Crowdstrike sier til BBC at de avviser kravene fra investorgruppa.

Kan også ramme Microsoft

Ifølge CNBC er det også et søksmål til på trappene. Flyselskapet Delta Air Lines har anslått sine tap etter problemene til å være mellom 350 og 500 millioner dollar, og skal ha engasjert en advokat til å jobbe med søksmålet.

Ed Bastian, toppsjef i Delta, var tydelig da han ble spurt om hva Crowdstrike og Microsoft har tilbudt selskapet etter feilen.

– De har ikke gitt oss tilbud om noe som helst, sa han til CNBC.

Han understreket også at de forventer at aktører med den tilgangen som Crowdstrike har hatt, også tester oppdateringene sine skikkelig. Selskapet skal også vurdere å kreve erstatning fra Microsoft, ifølge CNBC.

Delta skal i tillegg til tapte inntekter også ha 176.000 erstatningssaker fra reisende som ikke fikk flydd med dem som følge av problemene.

Uklart om det vil vinne fram

Også i etterkant av hendelsene var det flere aktører som åpnet opp for å kreve erstatning fra Crowdstrike.

Men det kan være Crowdstrike går klar i mange av tilfellene, mener Elizabeth Burgin Waller. Hun er advokat og leder for cybersikkerhet og personvern hos advokantfirmaet Woods Rogers.

Ifølge Waller er det de vanlige vilkårene og betingelsene fra brukeravtalen som gjelder, og som begrenser hvor mye de skal betale i erstatning.

Med mindre annet er avtalt, så er dette begrenset til å få erstattet abonnementskostnaden. Samtidig kan større selskaper ha inngått egne avtaler, uten at disse er offentlig kjent, forklarer hun til Business Insider.