- Jeg tror ikke vi hadde vært der vi er nå, uten korona, forteller Michael Lund til kode24.
Den 37 år gamle trebarnsfaren fra Larvik hadde jobba i hotellfaget i 14 år, da han for to år siden bestemte seg for å prøve noe nytt: Programmering.
Han starta derfor på systemutvikling på Universitetet i Sørøst-Norge (USN) i Bø, samtidig som han jobba deltid på Farris Bad i hjembyen. Men da koronapandemien kom våren 2020, ble han som så mange andre i bransjen permittert.
Så, etter tre måneder uten jobb, kom telefonen som skulle forandre hverdagen hans - og kanskje framtida, også.
Mekka enkelt system
- Farris Bad prøvde å finne en god løsning for å ta i mot gjester og finne ut hvor mange som befant seg i spaet på én gang, forteller Lund.
De trengte altså enkle systemer for å følge gjeldende smittevernsregler. Og kollegaene hadde fått med seg at Lund studerte utvikling og hadde snakka om å utvikle hotellsystemer en vakker dag.
«Jeg ville ikke ta betalt heller, før jeg visste om det fungerte.»
- Jeg sa at jeg kunne prøve, og at de bare kunne la være å bruke systemet om de ikke likte det. Jeg ville ikke ta betalt heller, før jeg visste om det fungerte. Jeg så på det som en læringsprosess, sier Lund.
Men systemet hans fungerte, og det ble brukt. Farris Bad fant dessuten stadig nye ting de gjerne ville ha inn i det, som gjorde at systemet stadig vokste seg større.
- Så ble Farris Bad spurt av et annet hotell om hvilket system de brukte, og hotellet ble satt i kontakt med meg. Da skjønte jeg at jeg enten kunne takke nei, eller ta løsningen videre og gjøre det til noe.
Studenten valgte det siste.
Mange betalende kunder
Det som starta som et lite prosjekt for læring hos Farris Bad, har utvikla seg til å bli selskapet og systemet Klikkit:
Et bookingsystem for hotellbransjen, som nå er i bruk hos en rekke Choice-hoteller som Farris Bad, Son Spa, Hotel C Stockholm, Amerikalinjen og Norefjell Ski & Spa. Michael Lund utvikler systemet videre sammen med studiekompis Cato Lea, samtidig som de begge går sisteåret på USN.
Systemet lar kundene blant annet booke spabehandlinger og bord på hotellrestauranter, for eksempel til frokostbuffet. Det er ikke snakk om selve bestillingen av for eksempel hotellrommet, men et steg kunden gjør etterpå, blant annet på grunn av koronarestriksjoner om maks antall gjester i hotellrestauranten.
- Har Klikkit noen framtid etter korona, da?
- Jada, drømmen er jo å lage ett system som gjør alt. Og for eksempel booking av spabehandling har ikke så mye med korona å gjøre. Så vi ønsker bare å forenkle gjestereisen for de ansatte, med et system som er enkelt å bruke, svarer Lund.
Eivind (40) overlevde hjertestans - nå lager han teknologien som skal redde andre
Domenekunnskap er gull
Drømmen er å få Klikkit til å bli en fulltidsjobb og et selskap som går rundt - etter at Lund og Lea har fullført studiene. En drøm som virker realistisk, når man ser hvor mange kunder de allerede har, med et markedsføringsbudsjett på kroner null.
- Tror du dere hadde vært der dere er i dag uten korona?
- Nei, det tror jeg ikke. Jeg hadde nok laga et hotellsystem uansett, tror jeg, men vi hadde nok ikke hatt noen kunder ennå.
- Hva kan andre lære av historien din?
- Skal du prøve å få til noe, så lønner det seg å se på om du kan gjøre noe innen en bransje som du har domenekunnskap om fra før, tipser Lund.
- Å ta den erfaringen du har fra før, og finne noe det er behov for i den bransjen, er gull.