Datatilsynet får ikke gi Meta dagbøter: «Uheldig forskjells­behandling»

«Norske virksomheter kan ilegges dagbøter, mens de store internasjonale aktørene går klar.» Slik oppsummerer Datatilsynet avgjørelsen fra Personvernnemndas kjennelse.

Facebook- og Instagram-eier Meta slipper dagbøter fra Datatilsynet. 📸: Yui Mok / Pa Photos / NTB
Facebook- og Instagram-eier Meta slipper dagbøter fra Datatilsynet. 📸: Yui Mok / Pa Photos / NTB Vis mer

Datatilsynet har siden 7. august 2023 ilagt Meta dagbøter på én million kroner.

Nå har Personvernnemnda konkludert med at Datatilsynet ikke har anledning til å ilegge disse bøtene. Det opplyser Datatilsynet i en pressemelding.

Samtidig får Datatilsynet støtte i årsaken til at de ila Meta bøtene.

Ulovlig reklame

Datatilsynet har vedtatt et forbud mot atferdsbasert markedsføring på Instagram og Facebook.

Meta, som eier begge selskapene, etterkom ikke vedtaket, og Datatilsynet besluttet derfor å ilegge Meta dagbøter. Meta-selskapene klaget vedtaket om dagbøter inn for Personvernnemnda, som nå gir Meta Ireland og Facebook Norway medhold.

Forbudet mot atferdsbasert reklame blir imidlertid stående.

– Det er det viktigste i denne saken. Vi er overrasket over avgjørelsen fra Personvernnemnda, men tar den selvsagt til etterretning, sier direktør Line Coll i Datatilsynet.

Forbudet skal gjelde i første omgang gjelde fram til oktober.

Kan føre til forskjellsbehandling

I utgangspunktet sier loven at Datatilsynet kan ilegge dagbøter når virksomheter bryter personvernforordningen.

Personvernnemnda har imidlertid nå avgjort at det må gjøres unntak fra dette når det er snakk om internasjonale virksomheter.

– Fortolkningen til personvernnemda tar fra oss et viktig virkemiddel i møte med store internasjonale selskaper. Dette vil også medføre at norske virksomheter kan ilegges dagbøter, mens de store internasjonale aktørene går klar. Dette er uheldig forskjellsbehandling, og vi håper lovgiver kommer raskt på banen med en avklaring, sier Line Coll.

Meta lanserte høsten 2025 også en alternativ løsning for brukere som ikke ønsket atferdsbasert markedsføring. Disse fikk tilbud om å betale for tjenesten i stedet.