Datatilsynet har bedt Det europeiske personvernrådet (EDPB) om en avgjørelse der atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram utvides til hele EU/EØS.
Tidligere i år kom Datatilsynet fram til at Meta behandler personopplysninger for atferdsbasert markedsføring ulovlig på Facebook og Instagram.
Samtidig fortsetter Meta de ulovlige aktivitetene og har ennå ikke innrettet seg etter vedtaket.
Må tolkes likt
I den forbindelse får Meta dagbøter på én million kroner.
I september fikk ikke Facebook-eieren medhold om at disse bøtene kan stanse, men Datatilsynet har kun hjemmel til å fatte dette vedtaket midlertidig.
– Vi har derfor bedt Personvernrådet om en bindende avgjørelse i saken, og mener at det midlertidige forbudet må gjøres permanent. Videre mener vi at loven må tolkes likt i hele EU/EØS, og vi ber derfor om at forbudet utvides til resten av Europa, skriver Datatilsynet på sine nettsider.
Meta er uenig
Meta er uenig i at saken løftes til europeisk nivå.
Selskapet mener blant annet at Datatilsynets vedtak er ugyldig og at tilsynet ikke har hjemmel til å be om en bindende avgjørelse fra Personvernrådet.
Videre peker Meta på at de snart vil be brukerne om samtykke før personopplysningene brukes til atferdsbasert markedsføring.