Banker og postkontorer i New Zealand er rammet av en rekke cyberangrep, melder The Register.
Angrepene består av vedvarende DDoS-angrep mot en rekke kritiske online-tjenester, ifølge nettavisen som også legger til at angrepet ser ut til å være en videreføring av DDoS-offensiven mot teleselskapet Vocus - landets tredje største ISP - forrige uke.
Angrepet på Vocus medførte at deler av New Zealand mistet forbindelse med den digitale verden som følge av et aggressivt DDoS-angrep.
Utviklere på Reddit diskuterer kode i nytt Matrix-nettsted
DDoS er distribuerte tjenesteangrep med krav om løsepenger for å ikke gjenta og fortsette angrepene.
Mediedekning kan hjelpe cyberaktørene
NZ Herald melder at Kiwibank, ANZ, NZ Post og værmelderen MetService også har vært et mål for cyberoffensiven, men at deres systemer nå skal være i orden.
New Zealands sikkerhetsbyrå, kjent som GCSB, vil ikke kommentere hendelsen av frykt for å gi aktørene bak angrepene en hjelpende hånd.
– Vi er klar over at ondsinnede cyberaktører kan følge det som rapporteres offentlig, og kan endre deres oppførsel basert på medierapportering av deres aktivitet.
17-åring dømt for Dagbladet-hacking
– Gode rutiner mot DDoS-angrep
I fjor var den norske telegiganten Telenor under angrep hvor aktørene bak stilte krav om løsepenger.
I en pressemelding skrev Telenor at flere bedrifter over hele verden har blitt utsatt for ransom-DDoS angrep fra vinningsmotiverte cyberkriminelle, ofte kalt "Lazarus Bear Armada".
– Vi har gode rutiner for å håndtere DDoS-angrep uten store konsekvenser. Nødvendig håndtering av angrep på akkurat DNS-infrastrukturen gir noe sideeffekter, men vi ser hele tiden etter forbedringer, sa administrerende direktør Petter-Børre Furberg i Telenor Norge.
Og la til:
– Vi er nå bedre rustet til å håndtere denne typen angrep raskere og med færre konsekvenser.